Heippa!
Siihen soppaan kannattaa ehdottomasti lisätä jotain vihanneksia, jos et tykkää paprikasta ja/tai kesäkurpitsasta niin lisää sitten jotakin muuta vihannesta kuten esim. porkkanaa, lanttua ja miksei esim. sieniä. Keitosta tulee paljon ruokaisampi niin
Alan itse huomenna nutraamaan mutta nutrailujen jälkeen laitan tuota keittoa varmasti myös itse: herkullista ja kevyttä. Yksi hyvä ja kevyt ruoka erityisesti näin kesäaikaan kun vihannekset ovat halpoja on täytetyt kesäkurpitsat ja paprikat. Itse olen suosinut ns. karppiversiota, eli en ole käyttänyt täytteeseen riisiä vaan puhtaasti kasviksia ja myös jauhelihaa tai kanaa. ohessa tarkemmat ohjeet:
Täytetyt kesäkurpitsat
- Keskikokoinen kesäkurpitsa
- 1 tomaatti
- 1 keskikokoinen sipuli
- 150 g paistijauhelihaa tai broileria tai sieniä tms.
- kevyttä juustoraastetta
- pikkutippa öljyä paistamiseen
- mausteita oman maun mukaan (esim. valkosipuli, oregano, basilika, chili jne.)
- suolaa oman maun mukaan (mieluiten tietty mahdollisimman vähän)
- jos haluat, täytteseen voi lisätä myös muita vihanneksia, kuten paprikaa, oliiveja jne.
Leikkaa kurpitsat halki ja kaiverra niiden sisus niin, että "kuorista" tulee ns. veneitä. Hienonna kurpitsojen sisus ja silppua pieniksi palasiksi tomaatti, sipuli + muut vihannekset. Ruskista jauheliha tai broileri tai sienet ja lisää joukkoon silputut vihannekset ja mausta. Kypsytä hetki mutta älä anna tulla ns. muhennokseksi. Lado täyte kurpitsaveneisiin ja ripottele päälle hieman juustoraastetta. Paista uunissa noin 175 asteessa kunnes juustokuorutus on sulanut kunnolla ja rusehtaa hieman.
Täytetyt paprikat tehdään oikeastaan samalla tavalla paitsi niistä ei tietenkään tule "omaa täytettä" kun ovat onttoja. Pitää vaan silloin lisätä muiden kasvisten määrää.
Nämä ohjeet ovat olleet mulle kultaakin kalliimpia kun on tullut ns. roskaruokanälkä, ovat maultaan ihan pizzan veroista herkkua meinaan... Jos päälle vielä laittaa vähän ketsuppia niin menee ihan täydestä!