(Voi pyhä ihme, milloinkas sitä oppisi tiivistämään! No se lukee ken jaksaa

)
Olen 29-vuotias reipas, sosiaalinen ja iloinen tyttönen, minulla on kaksi työtä (palkkatyö ja toisessa olen oman itseni herra), ei ole lasta eikä lammasta, mutta sielunkumppani löytyy eli elelen parisuhteessa. Eläimistä pidän/pidämme ihan hirveästi, mutta en raaski ottaa mitään nelijalkaista, kun raukka joutuisi päivät olemaan yksin kotona. Harrastuksiin on aina kuulunut ratsastus ja kaikki kädentaidot, osaan piirtää, maalata, ommella vaatteita, valokuvata, tykkään kirjoittaa ym. Valokuvaukseen yritän panostaa enemmän, tällä hetkellä nuorisoprojektia (seuran kautta) ja ensi vuonna tarkoitus avustaa hieman isommassa kuviossa.
Miten laihdutan? Tällä hetkellä ja tämä projekti painottuu hienoiseen ruokavalion muutokseen, mutta enemmälti liikunnan lisäämiseen. Ja tämä on ollut onnistunein, aikaisemmat ovat olleet surkeita yrityksiä. Alkuvuonna kuljeskelin vielä keskimäärin 40-42 koon vaatteissa, tällä hetkellä olen 38 ja 36 välimaastossa. Pituuteni on n.175-176 cm ja ylimmillään paino ollut n. 75 kg, tämän hetkistä painoa en tiedä.
Kehtaan nyt - onnistuttuani - tunnustaa, että ruokavalio on se, jossa en ole niin hyvin onnistunut

Onnekseni olen aina syönyt melko terveellisesti, joten en tunne suuria omantunnontuskia asian tiimoilta. Olen aina rakastanut ruoan kokkaamista, se on niin paljon parempaa kuin einekset tai ravintolaruoka. Ei kermaa eikä voita muuta kuin erityisinä hetkinä. Näinä viime vuosina olen lopettanut kokonaan hampurilaisravintolat (niitäkin käytin ennen hyyyyvin harvoin), koska yököttää ajatuskin hampurilaisista. Samoin pizzat ym. ovat alkaneet maistua puulta, joten jos yhtään mahdollista, käydään aina kaupan kautta ja kokataan yhdessä ruokaa.
Liikuntaa en ole harrastanut mielestäni niin paljon, että hoksaisin, miksi olen laihtunut näin paljon lyhyessä ajassa - mielestäni pitkälle syksyyn ei tapahtunut mitään mullistavaa. Tai sitten se vain on syy, se tunnin hikeä pukkaava kävely päivittäin, vaikka se niin mitättömältä tuntuu kun on jo melkein 8 kk tahkonnut? Eläväinen elämänrytmini toisaalta saattaa selittää omalta osaltaan, en juurikaan jaksa löhötä paikallani, varsinkaan jos olen yksin kotona. Varsinkin nyt kun olen melko nopealla tahdilla kadottanut monia senttejä, ihmetyttää. Vielä pari viikkoa sitten olin siinä ajatuksessa, että kiloja on enemminkin tullut lisää ja pitää äkkiä ryhdistäytyä. Mies on kantanut yllätyksinä kukkien ja tavaroiden sijaan suklaata, jäätelöä ja samppanjaa, ja jos en niitä heti luovuta eteenpäin jaettavaksi (siskolle, äidille) niin turha kuvitellakaan, että ne pöydällä säilyisivät. Mies huomaa kilojen karisemisen parhaiten, koska emme näe joka päivä. Olen erityisesti viime viikon aikana kuulemma hoikistunut uskomattoman paljon ja näytti kyllä, että hän oli innostuneempi saavutuksestani kuin minä
No, sain lisäpuhtia yllättävästä hoikistumisesta ja nyt haettiin viikonloppuna äidiltä ylimääräisiä ’kuntoiluleluja’ joten nyt keskityn kävelyn ja juoksemisen lisäksi vielä täysillä tuohon kiinteytymiseen. Kummallista on, että minusta on tullut täysin liikunta-addikti (ei onneksi liikaa), en voi odottaa että pääsen illalla uusien lelujen / juoksulenkin kimppuun. Tai ei kovin kummallista. Olenhan nuorena ollut jopa hyvä yksilöurheilussa, mutta koululiikunta tappoi kaiken innostuksen – en ollut hyvä koripallossa, pesäpallossa ja viimeisien joukossa olin, kun joukkueita muodostettiin...aloin lintsaamaan liikuntatunneilta.
Tukeva en ollut n. runsaaksi parikymppiseksi, vaan siihen asti olin hoikka. En tiedä, mistä tulivat muutamat liikakilot, kenties opiskeluajan runsaasta juhlimisesta ja alkoholinkäytöstä?
Muutama vuosi siinä meni ja kilot alkoivat karisemaan rakkauden myötä. Olen jo monia vuosia ollut normaalipainoinen (niin, painoindeksin mukaan en ole koskaan ylipainoinen ollutkaan, mutta kyllä itseäni inhottavaa pyöreyttä on ollut), mutta aina vain harmitti, että en kuitenkaan ollut niissä mitoissa missä haluaisin, eli ainakin koko 38. Lisäksi kun äidillä oli lievä sairaskohtaus, se herätti. Hänhän on terveyden perikuva, syö niin kurinalaisesti ja liikkuu todella paljon. Joten haluan itsekin elää mahdollisimman vanhaksi ja parempi aloittaa hyvä pohjatyö jo nyt!
Olen hyvin pitkälti jo onnistunut kilojen kanssa ja kun se on ohi, terveyden ylläpitäminen jää! Tsemppiä kaikille, ennemmin kuin huomaattekaan, olette tavoitteessanne!
Ja kaikille, jotka ponnistelee alkuun pääsemisen kanssa, mulle ainakin pontta jatkamiseen tulee vasta onnistumisen kautta, joten kannattaa sitkeästi itsensä pakottaen vaan raahautua vaikka lenkille, se palkitaan, vaikka nyt ei siltä tunnukaan.