Lihansyöjille käypäset kasvisruuat?

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

CeilingCat
Vilahtelijaterhikki

Lihansyöjille käypäset kasvisruuat?

ViestiKirjoittaja CeilingCat » Ke Tammi 19, 2011 3:22 pm

Älkää antako otsikon hämätä, toki kaikki kasvisruoka käy lihansyöjillekin ;) mutta kuulkaa tarinani. Tää on aika hankala selittää, joten toivon että luette ajatuksella ja tarkasti ettekä ainakaan tahallanne ymmärrä väärin ongelmaani.

Itse olen siis täysin ennakkoluuloton sekasyöjä.
Asun avomieheni kanssa ja yleensä ruokavalioomme kuuluu lihaa, kalaa tai kanaa. Sen syöminen on mulle lapsesta asti ollut luonnollinen asia ja periaatteessa osa sellaista ruokavaliota, jonka olen nähnyt "normaalina". Olen tässä viimeisen vuoden sisään alkanut kumminkin laittelemaan joskus ruokaa, jossa ei ole lihaa, kalaa tai kanaa laisinkaan (ihan siis erinäisistä eettisistä ja terveydellisistä syistä ja vaihtelun vuoksi) eli siis niin sanotusti kasvisruokaa. Avomies on täysin ennakkoluuloton syömään ihan mitä vain, siis kasviksiakin syö oikein mielellään, mutta aina kasvisruokapäivinä alkaa vitsailla että "mitäs rehuja, missäs se makkarat on": eli siis kasviksia syö tuosta vaan lihan kanssa, mutta heti huomaa jos lihaa ei olekaan tarjolla. Hän syö siis ne laittamani kasvisruuat mukisematta, mutta huomaan, että paljon helpommin silloin annoksiinsa itse alkaa lisäillä juustoa, kermaviiliä tms. jotka ei oikeastaan siihen ruokaan kuuluisi mutta ilmeisesti hänelle maistuisi paremmin, ja jo muutaman tunnin päästä hän on kokkaamassa jotakin lihapitoista, paistamassa kananmunia ja iskemässä lenkkiä leivälle, ja väittää että on nälkä.

Eli, hän siis jotenkin, mielestäni psykologisista syistä, on tyytymätön kasvisruokaan, yrittää rikastaa sitä (vaikka kasvisruoka olisi oikeasti hyvää, voin suoraan sanoa että olen tosi hyvä kokki) ja alkaa pian kärsiä kasvisruuan jälkeen nälästä: en tiedä onko se oikeaa nälkää vai tällaista mukamas-nälkää, jonka kehittää päässänsä kun tajuaa että ei syönyt lihaa ruualla.

Minua suoraan sanottuna loukkaa se vitsailu kasvisruuasta, ja se että selkeästi on jollakin tasolla tyytymätön kun laitan kasvisruokaa. Kun hän vitseilee, niin ilmaisen kyllä suuttumukseni tai ärsytykseni ja sen, että tämä on ihan käypästä ruokaa, ja hän sitten aina ottaa tämän "no se oli vaan vitsi vitsi, hei vähän huumorintajua" -asenteen... Mutta selkeästi se häntä häiritsee, koska eihän hän muutoin "normaaleina" sekaruokapäivinä, jolloin isken pihvin ja perunaa eteen, ala ihmetellä että "hei, missäs tästä on kaikki kasvikset, no joo, vitsi vitsi" jne, siis ymmärrättekö?

Haluaisin kuitenkin toteuttaa ajatustani siitä, että meillä syötäisiin ainakin ehkä kerta viikkoon kasvisruokaa. Olen käynyt kotitalouskoulun ja työskennellyt useassa ruokapaikassa, ja kuukauden ollut Virossa työssä oppimassa kasvisruokailijaperheen kokkina, että en usko että taidoistani jäisi toteutus kiinni. Kuitenkin nyt ideoiden puolella jumittaa. Siksi kysynkin teiltä, arvon terhit:

millaisia sellaisia kasvisruokia on jotka tyydyttävät vannoutuneen lihansyöjän tarpeet: sekä oikeat, vatsan tarpeet, että nämä psykologiset "ei kasvisruoka pidä nälkää" -tarpeet? Ehkä jopa sellaisia reseptejä, joista mies ei välttämättä edes tajuaisi, että tässä ei ole lihaa, jos en kerro? (pieni huijaus tässä :wink: )

Joitakin olen jo miettinyt...
Ainakin yksi josta lihan puuttumista ei huomaisi, olisi jonkinlainen chili con carne tummasta soijarouheesta ja pavuista. Tuollaisessa ruuassa soija menee melkein jauhelihasta ja pavut pitävät nälkää. Mitä muita tällaisia voisi olla?

Hyviä kasvisruokia joita olen tehnyt, on erilaiset lasagnet, joissa täytteissä vaihtelee pinaatti, pesto, erilaiset sienet ja juustot, linssi-korianteri-tomaattikeitto turkkilaisella jugurtilla.. Täytetyt kesäkurpitsaveneet eri variaatioin, mitäs niihin voisi laittaa? Samoten paprikat, mutta paprika ei huippusuosikkeihini kuulu joten mieluumin teen kesäkurpitsasta. Myös hyviä "lihapullia" tummasta soijarouheesta olen tehnyt, mutta niistä toki huomaa heti että ei niissä oikeasti lihaa ole. Tofusta en ole saanut oikein millään, edes kasvissyöjäystävieni reseptillä mitenkään kummoisia tuloksia.

Älkää tajutko tätä väärin, ei tuo avokki mikään ihan juntti ole enkä häntä varsinaisesti halua huijata, mutta olisi vaan ihana löytää kasvisruokia, joihin hän voisi olla tyytyväinen ja olisi se aika näpäytys, että jos hänelle ruuan jälkeen saisin huomauttaa että tossahan ei sitten ollut lihaa, ja hän vasta silloin tajuaisi sen... :)
You can't buy happiness
but you can buy wine
and it's almost the same thing.

sipuli
Vilahtelijaterhikki
Aloituspaino: 158
Tavoitepaino: 99
Pituus: 170
Laihdutustapa: Easy Diet
Viesti:

Re: Lihansyöjille käypäset kasvisruuat?

ViestiKirjoittaja sipuli » Ti Helmi 15, 2011 1:53 pm

Soijanakkikastike tomaattisena ja sipulisena ruskeana versiona on mennyt meillä miehelle täydestä..tosin en pidä siitä itse. Tofusta kokeile kerran tässä alempana ruokaresepteissä oleva tomaattitofu- se on hyvää!
Juuri samoin ajattelisin papupatojen olevan sellaisia ruokia, joista saa maukkaita ja jotka pitävät nälkää.
Ja sitten erilaiset sieniruuat; sienikaalikääryleet, sienikaalilaatikko, sienikeitot.
Kuva

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”