Miten teette kastikkeen?

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

Miinu.s
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 120
Tavoitepaino: 65
Pituus: 165
Laihdutustapa: RePa

Miten teette kastikkeen?

ViestiKirjoittaja Miinu.s » To Huhti 29, 2010 1:11 pm

Miten teette omaan metodiinne sopivan mahdollisimman terveellisen kastikkeen?

Minusta olisi ihanaa, jos voisi tehdä currykastiketta, sitruunakastiketta, yrttikastiketta, juustokastiketta, pippurikastiketta... se laajentaisi ruokavalikoimaa kummasti. Mutta saatteko suurustettua täyteläisen, miedon kastikkeen muulla kuin ihan valkoisella vehnäjauholla / maissijauholla? Tomaattimurska on helppo kastikepohja, mutta ei sitäkään kiinnosta joka ruokaan tunkea. Tuleeko runsaskuituisemmista jauhoista mitään tai mitä käytätte jauhon tilalla?

Oletteko tutustuneet pussikastikkeisiin (jauheisiin), onko ne kelvollisia vai kelvottomia?
"Onni ei tule valmiina vaan ihmisen omista teoista."[Päiväkirja]
Äippälomailua ja imettäjän arkea, painonhallinta sivuroolissa.

Kuva

Elin@
Aloituspaino: 118
Tavoitepaino: 0
Pituus: 175
Laihdutustapa: Työstän 12 askeleen ohjelmaa
Laihdutushistoria: BED (6.vuotta toipumassa)
Viesti:

Re: Miten teette kastikkeen?

ViestiKirjoittaja Elin@ » To Touko 13, 2010 11:27 am

Tarkoitatko siis lihalle esim. lämpimän kastikkeen? Ootko enemmän low fat vai low carb-linjalla? Mä teen kastikkeita (kylmiä turkkilaisesta jogusta ja kasviksista) ja lämpimiä kermasta ja vaikka tomaattimurskasta tai paseeratusta tomaatista. Juusto kanssa sitoo kivasti.

Jos mä oon joskus tehnyt jauhelihkastiketta jauhosuurusteella niin ei sitä jauhoa tule siihen periaatteessa kuin joku 2-3 rkl, eli "lillukanvarsia" mun mittapuun mukaan (en kutsuisi sitä niiiiin epäterveelliseksi vaihtoehdoksi) Kokonaisuus ratkaisee.
What we need is more people who specialize in the impossible. -Theodore Roethke. Procrastination is the grave in which opportunity is buried. Vaikea lihavuus-BMI:stä lievään ylipainoon OA:n ohjelman avulla.

Miinu.s
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja Miinu.s » To Touko 13, 2010 6:37 pm

Pyrin olemaan hyvähiilarisella ja hyvärasvaisella kohtuukalorisella linjalla :) Lämpimiä ruokakastikkeita kaavailin, esim. kanafileen, kasvisten ja riisin kaveriksi. Vaikka miksei siihen kylmä jogurttipohjainen kastikekin kävisi? Mutta monesti tuntuu, että kastike lisää päivän energiansaantia tarpeettoman paljon... vähäenergisempiä kastikkeita voisi käyttää reilummalla kädellä kuin rasva-jauhopohjaisia.

Mut totta puhut siinä, että kokonaisuus ratkaisee!

Ginger
Tavoitepaino: 72
Pituus: 171
Laihdutustapa: Varsinainen sillisalaatti :D
Laihdutushistoria: Omimmalta tuntunut karppaus/hyväkarppaus/montignac, mutta myös nutrailtu on.

ViestiKirjoittaja Ginger » Pe Touko 14, 2010 4:52 pm

Kastikkeen voi korvata myös. Tekee esim. muussia, jos perunoita syö, niin ei tarvitse kastiketta. Pastan ja riisin kanssa tekee niin, että sekoittaa sinne sekaan lihat, kasvikset yms. eli tekee pataruokaa/risottoa/wokkia, taaskaan ei tartte kastiketta.
Itse kastikeprobleemaan minulla ei ole uusia neuvoja, nuo aiemmat oli jo hyviä.

Edit: Suomalaiset on vaan niin tottuneita kastikkeisiin. Itse syön niitä ehkä 2 kertaa kuukaudessa, eikä edes kaipaa. Mutta se muutosvaihe on se vaikein.
1. Suurempi välitavoite
Kuva

Miinu.s
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Pe Touko 14, 2010 9:19 pm

Ginger, minä taas syön tosi vähän sellaisia "erillisiä kastikkeita", tai siis en oikeastaan koskaan, mutta kana-, jauheliha- tai tonnikalakastiketta tulee joskus laitettua. Mutta haluaisin nimenomaan opetella tekemään "lisä"kastikkeita, jotta ruokavalikoimani laajenisi. Pelkkä kanafilee riisin/kasvisten kera on liian helposti kuiva, ja ainakin jos meinasi samaa ruokaa seuraavan päivän lounaaksi lämmitellä...

Kuva

Flea82
Aloituspaino: 96
Tavoitepaino: 70
Pituus: 167
Laihdutustapa: Xtravaganza
Laihdutushistoria: Ensimmäisen kerran mukana Xtravaganzassa vuonna 2008, silloin alkupaino oli 133kg. Nyt taas hakemassa sitä viimeistä silausta ja pudottamassa elämän mukanaan tuomaa paluupostia.
Mutta tällä kertaa pudotus on pysyvä!!
Viesti:

ViestiKirjoittaja Flea82 » Pe Loka 22, 2010 2:51 pm

Mä olen löytänyt uuden "kastikkeen" avokadosta. Käy melkein mihin vaan kun kylmänä laittaa lämpimän ruuan päälle. Siis muusattua avokadoa, hieman suolaa ja sitruunamehua ja vaikka vähän oliiviöljyä. Tuotahan nyt sitten voi maustaa ihan oman mielensä mukaan. Tulee valtavan hyvä annos terveellistä rasvaa samalla. Kokeiltu on jo esim kalan ja ihan jauhelihan kanssa ja toimii.
Xtravaganzan avulla kohti pysyvästi kevyempää tulevaisuutta.

Miinu.s
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Pe Loka 22, 2010 4:51 pm

Kiitos avokadovinkistä! :peukku

Kuva

CeilingCat
Vilahtelijaterhikki

ViestiKirjoittaja CeilingCat » To Marras 18, 2010 8:57 pm

Yksi terveellinen ja tosi maukas kastikepohja syntyy seuraavasti:
pilkkoo sipulin pieneksi ja raastaa porkkanan. Pistää pannulle tai kasariin, kuulotan yleensä ihan hetken ja sitten lisään vettä, ja keitän sipulisilpun ja porkkanaraasteen pehmeäksi. Loppuvaiheessa isken kymmenkunta rosepippuria.
Siivilöin kaiken veden pois, laitan pehmenneet ainekset kuppiin ja sauvasekoittimella surruutan sen ihan muusiksi. Tadaa, sinulla on terveellinen kastikepohja!

Sen voi pakastaa purkeissa tai säilyy jääkaapissakin tosi pitkään. Sitten vain kun on kastikkeenteon aika, nakkaa reippaasti paistinpannulle tai kasariin kastikepohjaa ja päälle vähäkalorista kasvisrasva"kermaa" mukaan ja lämmittää. Tosi täyteläistä ja namia. (Kipparijuustokerma tekee tästä yhdistelmästä kuolettavan hyvän.)

Tuo rosepippuriversio toimii esim kanan ja porsaan kanssa, ja miksi ei kalankin. Voinee mausteita varioida. :)

Ja kun kysyit, ollaanko pussikastikkeita käytetty, niin se punaviinikastike on meillä tosi suosittu silloin kun herkutellaan. Parempi melkein tulee kun tekee siitä pussista ja vaan lorauttaa punaviiniä mukaan, kun että alkaisi itse alusta tekemään. Tai no ei se nyt ehkä parempaa ole, mutta niin vähällä vaivalla tosi hyvä.
Ja joskus olen ihan lihapullian kanssa tehnyt pussista ruskeaa kastiketta, tosin silloin iskin tuota sipuli-porkkana-kastikepohjaani mukaan, ja oli hyvää.
You can't buy happiness
but you can buy wine
and it's almost the same thing.

Miinu.s
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Ma Marras 22, 2010 3:20 pm

Kiitti hyvästä vinkistä :shock: :peukku Eipä tuollainen juolahtanut mieleenkään!

Kuva

CeilingCat
Vilahtelijaterhikki

ViestiKirjoittaja CeilingCat » Ke Marras 24, 2010 10:51 am

Suosittelen miinu kokeilemaan, ja erityisesti just sillä kipparijuustokermalla, sekin taitaa olla vaan 10% eli ei paha. :)
You can't buy happiness
but you can buy wine
and it's almost the same thing.

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”