rahkasta?

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

Star
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 78
Tavoitepaino: 68
Pituus: 162

ViestiKirjoittaja Star » Su Syys 09, 2007 8:12 pm

kerrassaan upeita vaihtoehtoja rahkalla tekemiseen!!! KIITOS kaikille vastanneille! :)

Itse olen lisännyt rahkojen tekoa ja nyt uusimpana olen tehnyt pirtelöitä rahkasta , nami! Vähän samaan tyyliin kuin Trist tuossa kertoi tekevänsä!
"Per aspera ad astra"
("vaikeuksien kautta voittoon!")

bertta
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0
Viesti:

Oi, kiitos rahkavinkeistä!

ViestiKirjoittaja bertta » Su Syys 09, 2007 8:54 pm

Todella iloinen tästä foorumista, kun löytyi tämä.
Samaa mieltä Star`an kanssa, jotta mukavia vinkkejä!
Ja erityiskiitokset Mimi`lle rahkarieska reseptistä, ilman vehnäjauhoja.
Ja monelle muulle kiitoksia kirjoituksista, jotta vähän tämä munkin skaala laajentuisi vähän mitä voisin kevyempää rahkaa hyödyntää. :o
Prutkasti, terkkuja berttamaiseen tapaan! :lol:

Vindica
Viesti:

ViestiKirjoittaja Vindica » La Syys 22, 2007 9:56 pm

Mun tämänpäiväinen rahkaherkku tuli tästä:

125 g rasvatonta rahkaa
50 g rasvatonta raejuustoa
50 g mustikoita

Todella hyvää oli ja täytti kivasti .:)
Kuva

Miinu.s
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 120
Tavoitepaino: 65
Pituus: 165
Laihdutustapa: RePa

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Ma Syys 24, 2007 11:50 am

Anonymous kirjoitti:Plussa.com:ista (vaatii kirjautumisen) löytyi paljon erilaisia reseptejä ja tässä yksi mitä olen joskus kokeillut...

Ei muuten vaadi. Itsekin aikanaan tein sinne tunnukset, kun annettiin ymmärtää että niitä tarvittaisiin Pirkan reseptihaun käyttämiseen, mutta se ei pitänytkään paikkaansa. Eli selailemaan vaan ihan ilman tunnuksia!

Cameleontti
Viesti:

ViestiKirjoittaja Cameleontti » Ma Syys 24, 2007 3:11 pm

Tänään kokeilin seuraavanlaista... Purkki ehrmannin 0,2% rahkaa+ valion makeuttamatonta vadelmakeittoa tasaiseksi massaksi ja pikkusen makeutusjauhetta. Nam, oli hitsin hyvää.
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wu9zOIu/]
Kuva
[/url]

pahkura
Viesti:

ViestiKirjoittaja pahkura » Ke Marras 14, 2007 3:42 pm

Oma iltapalarahkaherkku koostuu seuraavanlaisesti:
0,5 prk (=125g) rasvatonta maitorahkaa (isoon nälkään koko purkki)
n. 1 dl jotain rasvatonta jogurttia, itse käytän Valion 0,1% jogurtteja (litran purkeissa), jotka on makeutettu fruktoosilla ja keinotekoisilla makeutusaineilla (mansikka-vanilja on herkkua)
Nämä sekaisin ja päälle vielä loraus sokeroimatonta mehukeittoa (itse käytän mansikkaa). Ja on herkkua!:)

Toinen, mitä teen silloin tällöin rahkasta on rahkalevite:
1prk rasvatonta maitorahkaa
1prk rasvatonta raejuustoa
1-2rkl öljyä (oliivi- tai rypsi-)
Sekoitetaan tasaiseksi tahnaksi ja lisätään mausteita oman maun mukaan. Esim. tuore ruohosipuli ja puristettu valkosipuli toimivat hyvin. On leivän päällä kevyempää ja maukkaampaa kuin kaupan levitteet.
Tavoite jouluun mennessä
Kuva

Kuva
Päikkis

Sunnami
Tavoitepaino: 63
Pituus: 160
Laihdutustapa: Hiilaritietoinen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sunnami » Su Marras 25, 2007 8:35 pm

Minä olen ihastunut viime aikoina rahka-juomiin, välipaloina ennen salille tai jumppaan menoa tai sitten aamu/iltapalana.
Laitan:
1prk rahkaa
2dl karviais-boysenmarjakeittoa
1,5rkl kuidukasta
Sauvasekoittimella sekaisin

Jos haluan täyttävämmän lisään vielä puolikkaan tai pienen kokonaisen banaanin, nam :P

Sunnami
-KILO KERRALLAAN, VAIKKA KOVILLE OTTAAKIN-

Kuva

pikkumyy
Viesti:

ViestiKirjoittaja pikkumyy » Pe Marras 30, 2007 5:29 pm

Itse suosin helppoa, nopeaa ja hyvää (en väitä etteikö kaikki edellämainitutkin olisi sitä, sillä kaikki rahkasta valmistettu on ihanaa;)

Sekoitan purkilliseen Ehrmann-rahkaa purkillisen vadelma-ruusunmarja-PILTTIÄ tai Mango-PILTTIÄ.

Halutessaan voi laittaa joukkoon myös makeutusjauhetta.

Njam.

scarlett.
Aloituspaino: 90
Tavoitepaino: 69
Pituus: 177

ViestiKirjoittaja scarlett. » Ke Tammi 09, 2008 5:46 pm

Voikohan rahkasta tehdä munakasta? Rahkamunakasta :D. Yritin etsiä netistä reseptejä, mutta en löydä mitään. Vai pitäisköhän tuota vain kokeilla ihan mututuntumalta ihan kuin lapsena teki kaikkeja kamalia sotkuja keittiöstä löytämillään aineksilla.
Kuva

scarlett.

ViestiKirjoittaja scarlett. » Ke Tammi 09, 2008 8:03 pm

Vastaanpas itse itselleni :D. Eli kokeilin ihan vain mutulla tuota rahkamunakasta ja tuli kyllä oikein namia!

3kpl kananmunaa (josta ehkä yksi liikaa)
250g purkillinen maitorahkaa
vettä loraus

Nämä sitten vispilöin kivaksi seokseksi ja laittelin vähän suolaa ja pippurisekoitusta. Lisämausteilla tästä saisi vielä namimpaa, mutta kaapista ei löytynyt muita.

Lisäksi laitoin
1kpl tuoretta tomaattia pilkottuna ja heiteltynä pohjasta jo hieman hyytyneelle munakkaan pinnalle.

Ihan paistinpannulla tätä kokkailin ja miedolla lämmöllä annoin hyytyä.
Suosittelen!
Kuva

hope
Aloituspaino: 119
Tavoitepaino: 84
Laihdutustapa: kavereita ja kannustusta kaipaava...

ViestiKirjoittaja hope » To Tammi 10, 2008 8:06 pm

Millähän sitä rahkaa oppisi syömään (lue=tykästyisi makuun)?
Hyvät neuvot ovat tooosi tervetulleita. :lol:
Töissä on harva se päivä rahkaa jälkkärinä ja kun siinä olisi sitä proteiiniakin tarjolla kätevästi...
mutta kun ei vaan maku tunnu hyvältä suussa :(
Joo myönnettäköön toki, että kun tarpeeksi kermaa seassa, etta rahkan maku peittyy kokonaan, niin jo kelpaa minullekin :oops:

scarlett.

ViestiKirjoittaja scarlett. » To Tammi 10, 2008 8:26 pm

Rahkaan minäkin yritän opetella tykästymään ja ajattelin vain kokeilla ehdotettuja reseptejä ja kokeilla päähän pälkähtäviä ideoita. Juuri nyt kädessä on kulho rahkaa 250g, johon oon pilkkonu banaanin ja laitoin 0,5 teelusikallista hunajaa -> liian äklöä.. Mutta eiköhän se oikea koostumus vielä löydy :). Hopelle siis tämä "vastineeksi".
Kuva

Lintetsa
Tavoitepaino: 70
Pituus: 159
Laihdutustapa: VHH, VLCD, PV, milloin mitäkin
Laihdutushistoria: 2008 syksyllä paino 83 kg, 2009 kesällä paino 70 kg, kesällä 2010 paino 85 kg, keväällä 2011 paino 90kg ja nyt siitä toivottavasti suunta jälleen alaspäin.

ViestiKirjoittaja Lintetsa » To Tammi 10, 2008 11:07 pm

Mä en oo ikinä tykännyt rahkan mausta, eikä se sellaisenaan kyllä uppoa vieläkään. Mä olen kokeillut kaikkia hedelmiä yms. mutta ei kyllä toimi mulla. Ainoa millä saan alas on funlight mehua sekotettuna rahkaan. Vadelma on tooosi hyvää, menee siis ainakin kurkusta alas :lol: Tota mehua saa vaan laittaa aika paljon... mutta siis tämä on ainakin yks tapa oppia "tykkäämään" rahkasta :lol:
Kuva
Kuva

hope

ViestiKirjoittaja hope » Pe Tammi 11, 2008 2:44 pm

Joo minä myös olen testannut vaikka mitä hedelmiä joukkoon ja funlightiakin olen kokeillut. Jotenkin se rahkan maku sieltä vaan silti yrittää tulla läpi.
Toisaalta, sitähän on sanottu, että "uusia" makuja pitää vaan sinnikkäästi kokeilla ja niistä voi alkaa tykkäämään... :o

Emsku
Tapaterhi
Pituus: 175

ViestiKirjoittaja Emsku » Pe Tammi 11, 2008 3:17 pm

Mä sekotin tänää perinteisesti rahkaa, maustettua jugurttia ja marjoja sauvasekottimella sörsseliks. Ei se rahka vieläkää ollu hyvää, mutta meni sentään alas. Sellaset kaupan valmiiks maustetut rahkat on kyllä herkkua, mut ne ei oikein käy proteiininlähteeks, ku niissä on tuhat kiloa sokeriaki kaupan päällisiks.
Kuva

hope

ViestiKirjoittaja hope » Pe Tammi 11, 2008 4:12 pm

Pakko tunnustaa, että itsekin niillä kaupan makeilla valmiilla rahkoilla olen yrittänyt opetella makuun, mutta luovuin niistä juuri tuon sokerimäärän vuoksi.

Jogurtin ystäväksikään en erityisemmin tunnustaudu, mutta sitä voisi tosiaankin kokeilla sekaan pehmittämään makua...

ViimeinenJojo
Moderaattori

ViestiKirjoittaja ViimeinenJojo » Pe Tammi 11, 2008 4:47 pm

Jos sulle sen kerman kanssa uppoaa, niin entäs jos lähtisit siitä pikkuhiljaa totuttelemaan makuun? Ensin sellainen sekoitus, joka maistuu ja seuraavassa satsissa sit vähän vähempi kermaa ja vähän enempi rahkaa.

En nyt tähän "hätään" muista sun laihdutusmetodia, mutta voit siis käsittää tuon kerman metodisi mukaan joko ihan kermaksi tai sit vaahtoutuvaksi kevyeksi kasvirasvavalmisteeksi.

Hmm... Mistä sit tuli mieleeni, että mikä on yllättävää, niin jääkaappikylmä rasvaton maito vaahtoutuu. En kyllä sit osaa sanoa, että kestääkö se vaahto sit rahkan joukkoon sekoittamista, mutta sekin voisi tietty olla yks vaihtoehto.

Niin, ajattelin sitä, että monesti vaahtomainen koostumus on pehmeämmän makuista eli vaikka maito ei ehkä sinänsä peitä rahkan makua, niin se maitovaahto voisi sitä pehmentää.

Marmelaati
Viesti:

ViestiKirjoittaja Marmelaati » Pe Tammi 11, 2008 5:43 pm

Kiitos vaan kaikille kirjoittajille ihanista rahkaideoista! Olen suuri rahkan ystävä muutenkin, uppoaa ihan sellaisenaan, mutta aina kiva kokeilla uusia juttuja. Tuo kaakao-rahka vaikutti lupaavalta, mutta olikin sitten aika erikoisen makuista... ehkä koska en lisännyt sokeria. Syön kyllä (pervo) kaakaojauhetta ihan sellaisenaan, eli sen kitkeryys ei ollut ongelma, mutta rahkan happamuus yhdistettynä siihen ei ollut mikään kovin kiva makuelämys. Laitoin sitten vaan sotkuun pakastevadelmia ja lusikoin alas, vaikkei maku kovin peittynytkään. Tuli sitten myöhemmin mieleen, että sokeri olisi saattanut muuttaa makua aika lailla, joten ehkä kokeilen vielä kerran joskus.

Oma suosikkini on rahkapirtelöt, eli purkki rahkaa, pussi jäisiä marjoja ja puolisen litraa rasvatonta maitoa - sitten vaan sauvasekoittimilla ihanaksi kuohkeaksi pirtelöksi :). Ei mielestäni tarvitse edes sokeria, mutta toki sitä voi laittaa, jos ei ole happaman ystävä. Annos on hieman iso, erityisesti jos on minua puolet pienempi, eli ainemääriä kannattanee skaalata alaspäin :). Hieman vähemmän maitoa (tai korvataan maito lirauksella kermaa) ja seoksen voi laittaa pakastimeen tekeytymään jonkintason rahkajäätelöksi.
Ensimmäinen tavoite: alle 120 kg

Kuva

hope

ViestiKirjoittaja hope » La Tammi 12, 2008 4:02 pm

ViimeinenJojo kirjoitti:Jos sulle sen kerman kanssa uppoaa, niin entäs jos lähtisit siitä pikkuhiljaa totuttelemaan makuun? Ensin sellainen sekoitus, joka maistuu ja seuraavassa satsissa sit vähän vähempi kermaa ja vähän enempi rahkaa.

Hmm... Mistä sit tuli mieleeni, että mikä on yllättävää, niin jääkaappikylmä rasvaton maito vaahtoutuu. En kyllä sit osaa sanoa, että kestääkö se vaahto sit rahkan joukkoon sekoittamista, mutta sekin voisi tietty olla yks vaihtoehto.

Totta, pienin askelin kai pitäisi vaan rohkeasti kokeilla. Minulle on jäänyt muinoisilta paikkari-ajoilta mieleen se, kun maustamatonta jogurttia piti valuttaa suodatinpussin läpi ja siitä mömmöstä olisi pitänyt nauttia sitten marjojen tai hedelmien kera. huh huh, jäi väliin meikäläiseltä.
Hassua on minusta se, että rakastan kermaviilisekoituksia ja sen sellaisia, mutta viili, piimä tai rahka saa karvat pystyyn :?:

Stella
Viesti:

ViestiKirjoittaja Stella » Ti Tammi 15, 2008 10:24 pm

Itse syön yleensä rahkani (johon olen muuten ihan hulluna) samoin kuten pikkumyy. Elikkäs parasta tulee kun sekoittaa Ehrmanin rahkaan 250g puolipurkkia vauvansosetta Mangoa, njam! Tietenkin niitä hedelmä ja marjasoseita (piltti, bona) on millä mitalla, eli omaa lempparia vaan etsimään. :D
Joskus vielä lisään ruokalusikallisen vehnäleiseitä joukkoon, saa vähän kuitujakin.
Mutta rahkahulluko olen, niin rahkani vetelen myös usein "raakana".

elovena

ViestiKirjoittaja elovena » Ke Tammi 16, 2008 9:51 pm

...mulle tuli kauhea kahvin himo yks ilta..no sit oli nälkäkin niin aattelin yhdistää....keitin kahvia...laitoin purkilliseen ehrmannia ihan mustaa kahvia joukkoon nii paljon kuin mahtui ja hiukan ripottelin suklaanmakuista palautusjuomaa(pelkkä proteiini) sekaan....ai että,oli sanoinkuvaamattoman hyvää :D tosin mulla rhaka menee ihan miten vaan alas,on se niin hyvää... mut tota kannattaa kokeilla :D

Miia^
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miia^ » La Tammi 19, 2008 4:24 pm

Mä rakastan marjapirtelöitä, joissa on minimaalinen kaloripitoisuus :lol:

- sulatan pakastimesta mansikoita, mustikoita, vadelmia ja puolukkaa
- rasvatonta maitorahkaa
- 1tl vaniljasokeria

Ja siis ainekset ihan summamutikassa. En mittaile mitään, paitsi tuon sokerin.
Sekoitan sauvasekottimella ja valmista. :) Jos haluan oikein ohutta pirelöä niin maitoa sekaan. Onko tätä mitään parempaa! :ihastus2
Kuva

Aniliina
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 92
Pituus: 155
Laihdutustapa: nutraus
Laihdutushistoria: 03/2007 92 kg -> 66 kg 10/2007

ViestiKirjoittaja Aniliina » Ma Helmi 04, 2008 11:26 pm

Jos rahkan maku ei miellytä (ja vaikka miellyttäisikin :wink: ), niin kokeilkaa sekoittaa siihen Lidlin Pianola-sorbettia. Mun koekeittiössä valmistui juuri sitruunasorbettirahka, joka on tosi hyvää ja raikasta eikä edes paljon kaloreita. Pianola-sorbettia saa myös banaanin ja mansikan (tai marjasekoituksen) makuisena, ja muistaakseni on vielä joku muukin. Niissä on n. 80kcal/100g, kevyttä herkkua siis sellaisenaankin.

Puoli purkkia (100 g) rahkaa ja 50 g sorbettia oli mun suuhun sopiva sekoitussuhde, mutta sorbettia voi tietysti laittaa enemmänkin ja jos on tarpeen niin voi lisätä vähän makeutusainetta, mutta ei sitä ainakaan minun herkkusuuni kaivannut. Tuossa annoksessa on noin 100 kcal.

Hippo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hippo » Ti Helmi 05, 2008 8:18 am

Nykyinen aamupala sisältää banaanin, marjoja (mitä sattuu olemaan) jäisinä, kauraleseitä, pellavansiemenrouhetta, rahkaa ja maitoa notkistamaan lopputulosta. Sauvasekoitinta perään ja NAM! Pitää hyvin nälkää lounaaseen asti. Välillä heittelen sekaan muitakin hedelmiä sen mukaan mitä löytyy.
"Edina - 'Inside of me, sweetie, inside of me, there is a thin person just screaming to get out.'
Mother - 'Just the one, dear?" (Absolutely Fabulous)

amelie
Pikkuterhikki
Pituus: 174

ViestiKirjoittaja amelie » La Helmi 09, 2008 2:55 pm

Tuo mustaherukka-banaani-rahka -yhdistelmä oli tosiaankin namia! :peukku

Tällaista smoothieta (?) tein joku päivä sitten:

- 100g jäisiä mansikoita
- 100g rasvatonta maitoa
- loraus ananas-guanabanan makuista fun lightia
- 100g rasvatonta maustamatonta jugurttia
- 200g rasvatonta maitorahkaa

Ja sauvasekottimella sekaisin. Aika tavallinen yhdistelmä varmaan, mutta ajattelin laittaa sen tänne, kun maku ja koostumus oli mun tähänastisista kokeiluista paras. :)

En tiedä pitäiskö smoothien oikeesti olla juoksevampaa/nestemäisempää, mutta mä tykkäänkin syödä nuo mun rahkasörsselit lusikalla. Ja päälle laitoin tuohon mantelilastuja hyvien rasvojen takia. :)
Kuva

marika85
Viesti:

ViestiKirjoittaja marika85 » Su Helmi 10, 2008 7:15 pm

Ananasmurskaa ja rahkaa vaan sekasin :P

taateli

ViestiKirjoittaja taateli » Ma Helmi 11, 2008 1:40 pm

Onko teista kukaan kokeillut tehda rahkaa itse. Meilla ei ole rahkaa ollenkaan myytavana ja ajattelin, etta kokkikolmosena tekisin omat rahkat.

Onko taalla kaikki rahkaihmiset karppaajia vai sopiiko tuo ihan rivilaihduttajallekin? Yritan vahentaa hiilareita ja rasvaa omalla kohdallani eika ole aavistustakaan olisko tuo rahkan syonti hyvaksi vai onko taysmaidosta valmistettu rahka liian tuhtia tavaraa. Maustamatonta perusjogurttia olen tahan asti kayttanyt kaikkeen mihin Suomessa olisin viskannut rahkaa.

jantsku
Viesti:

ViestiKirjoittaja jantsku » Ma Maalis 10, 2008 11:10 am

RAHKA
Kaada uunivuokaan litra maitoa ja anna sen piimiä lämpimässä paikassa 2 päivää. Leikkaa näin syntynyt piimä vuoassa pohjaa myöten ristiviilloille ja nosta vuoka uuniin 100 asteen lämpöön muutamaksi tunniksi, jolloin hera irtoaa ja syntyy rahkaa. Jäähdytä vuoka ja valuta hera pois. Käytä se vaikka leipätaikinan nesteeksi ja rahka piirakkaan täytteeksi. Siivilän läpi painamalla saat rahkasta hienojakoista.

olen tuota joskus opiskeluaikan koulussa joutunut tekemään ja kyllä siitä rahkaa tuli. sen jälkeen en ole edes kokeillut. yllä olevan ohjeen löysin googlettamalla, mutta samalla ohjeella koulussakin tehtiin.

taateli

ViestiKirjoittaja taateli » Ti Maalis 11, 2008 4:30 pm

Kiitos tuhannesti ohjeesta ja neuvoista jansku. Rohkaisevaa tietaa, etta olet onnistunut saamaan ihan kunnollista rahkaa :D

Mea

ViestiKirjoittaja Mea » Ti Maalis 18, 2008 10:50 am

Tästä ketjusta sai paljon ideoita! Muistui mieleen entisillä laihdutuskerroilla tekemäni rahka:
- Purkillinen rahkaa
- 1 dl kaurahiutaleita
- Joku nami-Piltti (esim päärynä-omena).
- Vähän makeutusainetta, sillä tykkään makeasta.

Pilttejä on tosi hyvän makuisina ja niillä saa rahkaan kivasti vaihtelua.

daisy57
Aloituspaino: 68
Tavoitepaino: 60
Pituus: 162
Laihdutustapa: Lautasmalli,rasva sokeri pois lisää liikuntaa
Laihdutushistoria: Paino jojoillut vuosien saatossa välillä pudonnut jopa 10 kg, josta taas hiipinyt ylöspäin kuin huomaamatta, koska taipumusta lihomiseen on, eli koko ajan on vahdittava, mitä suuhunsa laittaa.
Viesti:

ViestiKirjoittaja daisy57 » Pe Maalis 28, 2008 7:45 pm

[mä oon tehnyt sellasta rahkaa,mihin tulee sekaan mangososetta(lastenruoka, piltti tai bona sekä femisoijaa. käy hyvin välipalana tai aamulla syötäväksi, pitää hyvin nälän loitolla. :hau2

Miinu.s
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 120
Pituus: 165
Laihdutustapa: RePa

ViestiKirjoittaja Miinu.s » To Huhti 03, 2008 1:22 pm

Mie en ole oikein keksinyt miten rahkasta saisi oikeasti hyvää (vaikka tästäkin ketjusta olen montaa ohjetta kokeillut) ilman sitä kermavaahtoa, joten olen tyytynyt ostamaan noita Polar-valmisrahkoja, jotka ovat herkkua!

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”