Kevyet välipalat

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

MikkoM1
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 132
Tavoitepaino: 88
Pituus: 181
Laihdutustapa: Syön kevyesti ja hyvin, liikun kun tekee mieli.
Laihdutushistoria: 11/2007 132kg
10/2011 92kg
6/2012 101kg

Kevyet välipalat

ViestiKirjoittaja MikkoM1 » Pe Elo 15, 2008 1:51 pm

Kuva
Elätkö syödäksesi, vai syötkö elääksesi?

koo

ViestiKirjoittaja koo » Pe Elo 15, 2008 2:20 pm

Suoraan sanoen olen sitä mieltä että välipalat on ihan höpöhöpöä. Ei terve aikuinen sellaisia kaipaa kuin poikkeustilassa. Siinä nyt varmasti menee nälän ja kylläisyyden tunnistaminen ihan sekaisin jos joka välissä täytyisi jotain pupeltaa.. :shock: Ja haima ulvoo ylikierroksilla..

Ja juu, tottakai on poikkeuksiakin. Niitä jotka tarvitsee. Väittäisin että valtaosa ei kuitenkaan tarvitse. Harhaajohtamista tuollainen uutisointi. Ähsf. :roll:
(Kaiken lisäks nuo ruokaohjeet oli mun mielestä jotain muuta kuin välipalaosastoa. Mä noteeraisin tuollaiset määrät evästä pienellä viilauksella ihan oikeiksi aterioiksi..)

MikkoM1
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 132
Tavoitepaino: 88
Pituus: 181
Laihdutustapa: Syön kevyesti ja hyvin, liikun kun tekee mieli.
Laihdutushistoria: 11/2007 132kg
10/2011 92kg
6/2012 101kg

ViestiKirjoittaja MikkoM1 » Ti Elo 19, 2008 3:37 pm

Ite syön välipaloja kun olen kotona koko päivän. Välttääkseni jatkuvan kaapeissa ravaamisen syön välipalan iltapäivällä. Ellen sitä teen nappaan kaapista jotakin muuta epäterveellistä, ja sitten kun sen makuun on päässut on mahdotonta lopettaa ennenkuin kaappi on perusteellisesti tyhjennetty.

Tämänhetkinen suosikki on smootie mustikoista:

200gr pakastemustikat
noin 4dl rasvaton jogurtti
1-2 rkl hedelmäsokeria
1tlk vaniljasokeria
Sekoitetaan sauvasekoittimella.

Hurjan hyvää varsinkin eka lasillinen, kun marjat vielä jäämurskana 8)
Kuva
Elätkö syödäksesi, vai syötkö elääksesi?

selleri
Aloituspaino: 93
Tavoitepaino: 65
Pituus: 178
Laihdutustapa: Ruokavalion muutos, runsas liikunta.

Re: Kevyet välipalat

ViestiKirjoittaja selleri » Pe Syys 26, 2008 9:25 am

Ite kun oon aina ollut vähän laiska laittaan mitään erikoista niin vedän välipalaks yleensä ykkösviilin ja siihen päälle valion sokeritonta marjakeittoa. Ihan syötävää ja nälkä pysyy kurissa ainakin muutaman tunnin. Plus kaloreita vaan vajaat sata.
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wU6X7fy/]
Kuva
[/url]

Mimmuli
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0
Laihdutustapa: lchf
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mimmuli » Pe Syys 26, 2008 9:37 am

Mä oon koo:n kanssa samaa mieltä, ei aikuinen, terve ihminen tarvitse välipaloja. Esimerkkinä ollut tonnikala-raejuustosalaatti olis munkin mielestä ateria, ei välipala. Hampaille on haitallista pupeltaa jotain (jatkuva happohyökkäys) ja miksi kroppa käyttäisi rasvaa energiakseen jos jatkuvasti on saatavilla "helpompaa" energiaa (hiilihydraateista).

Hedelmäsokeri, eli fruktoosi ei muuten ole yhtään sen terveellisempää kuin tavallinen sokeri. Päinvastoin, aika paljon on tehty tutkimuksia että fruktoosi kohottaa huonoa kolesterolia veressä ja kuormittaa valtimoita, mahdollisesti nostaa verenpainetta, lihottaa nopeammin ja tekee vähemmän kylläiseksi kuin tavallinen sokeri ja aiheuttaa insuliiniresistenssiä.
Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat. ~Rosedale

Babo67
Vilahtelijaterhikki
Aloituspaino: 98
Tavoitepaino: 77
Pituus: 170
Laihdutustapa: Tervellistä ruokaa ja sokerit ja rasvat pois
Laihdutushistoria: Jojoilua.....
1999--120 kg
2001-- 76 kg
2004--99
2005--74
2006--82
2008--93
2009--100
2010--93
2011--96
2012--98
2013--98
Viesti:

ViestiKirjoittaja Babo67 » Pe Syys 26, 2008 12:41 pm

Ostakaa intiaanisokeria,sitä mä laitan viiliin ja teehen,maistu hyvältä :D
Se on täysruokosokeria ja tässä vertailu:

http://www.masajo.fi/data/intiaanisoker ... lukko.html
Kuva

Walkabout
Aloituspaino: 94
Tavoitepaino: 72
Pituus: 185
Laihdutustapa: Säännöllinen urheilu ja proteiinipitoinen ruokavalio
Laihdutushistoria: Painavimmillani olin 2-3v sitten kun painoin 98,7kg. Nyt paino on 70kg. Rasvaprosentti 12%, tavoite 8%.

ViestiKirjoittaja Walkabout » Pe Loka 03, 2008 11:20 am

Terve aikuinen URHEILEVA ihminen todellakin tarvitsee välipaloja. Tietysti on otettava huomioon, että on välipaloja ja sitten on välipaloja.

Jotkut syövät koko ajan jotain suklaapatukkaa, pastilleja yms. jatkuvasti jotain suussa. Ei näin.

Omat välipalani ajoitan tarpeen mukaan. Yleensä en ehdi syödä aamiaisen jälkeen päivällistä ellen ole töissä. Koulussa ollessani on aina kiire luennolta toiselle ja joudun lähtemään treeneihin suoraan luennolta. Silloin otan välipalaksi jotain hiilaripitoista (esim. banaani), vähän proteiinia (vaikka muutama cashew-pähkinä) ja magnesiumia kramppien ehkäisemiseksi. Sitten treenien jälkeen vasta päivällinen.

Vaihtoehtoisesti jos olen töissä ja ehdin syödä ajoissa kunnon päivällisen hyvissä ajoin ennen treenejä, syön treenien jälkeen proteiinipitoisen välipalan, esim. proteiinidrinkki tai purkki tonnaria tai purkki raejuustoa tms. Sitten muutaman tunnin päästä kevyt iltapala.

Ilman noita välipaloja ei joko olisi energiaa treeneihin tai sitten treenien jälkeen ei jaksaisi enää tehdä muita asioita (esim. läksyt).

Random-mutustelu taas tuskin on koskaan hyvästä muulle kuin sielulle silloin kun sen on ansainnut, ettei tule morkkista.
Train harder, no excuses!

koo

ViestiKirjoittaja koo » Pe Loka 03, 2008 11:41 am

No tässä varmaan kannattaa tehdä ero kuntoilun ja urheilun välille. Urheileva todellakin tarvitsee välipalansa, tavallinen kuntoilija ei mitenkään välttämättä.

yosei
Aloituspaino: 73
Tavoitepaino: 55
Pituus: 163
Laihdutustapa: kaloreita lasken

ViestiKirjoittaja yosei » Pe Loka 03, 2008 1:07 pm

minä yritän elää tuon kiloklubin ohjeilla, eli aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja illallinen. syön aamulla(aamulla syöminen ei tahdo onnistua ollenkaan) ja tuossa välipalan kohdalla ruispalan ja tomaattia tai kurkkua. kyllä tuo välipala miulla estää ainakin vielä tässä vaiheessa mielitekoja eikä kerkeä tulla nälkä, eli en ahmi päivällisellä.
mutta siis välipalat oli miulle aiemmin hankalia, tulee helposti söytyy 400kaloria ihan vaan välipalaks. (jätskit, suklaapatukat, sämpylät, nuudelia ja tonnikalaa ymsymsyms. "pikkusyömistä")
Kuva

Laihiss
Aloituspaino: 120
Tavoitepaino: 90
Pituus: 177
Laihdutustapa: Vähennän ruoan määrää ja kevyt liikunta
Laihdutushistoria: Reductil-kuuri kesä 2004, 1 pkt Reductiliä syksy 2008, 1. tavoite 5/2008 -22 kg saavutettu 8/2011. Uusi 2. tavoite 2/2012 -10 kg 6/2013. Uusi tavoite 13.6.2012 -30 kg.
Viesti:

ViestiKirjoittaja Laihiss » La Loka 04, 2008 7:15 am

Syöttekö välipaloja tietokoneen äärellä?
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w5IO6SQ/]
Kuva
[/url]

Emsku
Tapaterhi
Pituus: 175

ViestiKirjoittaja Emsku » Ma Loka 06, 2008 10:44 pm

Syön kaiken tietokoneen äärellä.

Välipalat on ihan huippu juttu, mutta onhan siinä taktikoimista, että miten kalorit pysyy kurissa.
Kuva

Mimmuli
Pikkuterhikki
Pituus: 0
Laihdutustapa: lchf
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mimmuli » Ke Loka 15, 2008 11:50 am

Walkabout kirjoitti:Yleensä en ehdi syödä aamiaisen jälkeen päivällistä ellen ole töissä. Koulussa ollessani on aina kiire luennolta toiselle ja joudun lähtemään treeneihin suoraan luennolta. Silloin otan välipalaksi jotain hiilaripitoista (esim. banaani), vähän proteiinia (vaikka muutama cashew-pähkinä) ja magnesiumia kramppien ehkäisemiseksi. Sitten treenien jälkeen vasta päivällinen.

No ehkäpä niille välipaloille on tarvetta jos EI syö aterioita säännöllisesti.
Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat. ~Rosedale

Walkabout
Aloituspaino: 94
Tavoitepaino: 72
Pituus: 185
Laihdutustapa: Säännöllinen urheilu ja proteiinipitoinen ruokavalio
Laihdutushistoria: Painavimmillani olin 2-3v sitten kun painoin 98,7kg. Nyt paino on 70kg. Rasvaprosentti 12%, tavoite 8%.

ViestiKirjoittaja Walkabout » Pe Marras 07, 2008 2:01 pm

Mimmuli kirjoitti:
Walkabout kirjoitti:Yleensä en ehdi syödä aamiaisen jälkeen päivällistä ellen ole töissä. Koulussa ollessani on aina kiire luennolta toiselle ja joudun lähtemään treeneihin suoraan luennolta. Silloin otan välipalaksi jotain hiilaripitoista (esim. banaani), vähän proteiinia (vaikka muutama cashew-pähkinä) ja magnesiumia kramppien ehkäisemiseksi. Sitten treenien jälkeen vasta päivällinen.

No ehkäpä niille välipaloille on tarvetta jos EI syö aterioita säännöllisesti.

Ehkä ilmaisin itseni huonosti, mutta vaikka olen lomalla, syön välipalan joko ennen treenejä tai niiden jälkeen. Eli lomalla yleensä päivä menee näin:

-aamupala
-päivällinen
treenit
-välipala
-illallinen

Arkena ainoastaan päivällisen ja välipalan paikat voivat vaihtua päivästä riippuen (alkuviikko välipala ennen päivällistä, loppuviikko ja viikonloppu toisinp äin).

Eli riippumatta säännöllisyydestä, syön välipalan ennen treenejä tai niiden jälkeen. En näe mitä hyötyisin siitä, että syön 3 isoa ateriaa päivässä 4:n pienemmän sijaan. Viestistäsi ymmärrän, että sinun mielestäsi en tarvitsisi tuota välipalaa jos söisin joka päivä samaan aikaan ateriat samassa järjestyksessä, aka säännöllisesti. Ymmärsinkö oikein?
Train harder, no excuses!

Windy
Aloituspaino: 128
Tavoitepaino: 68
Pituus: 174
Laihdutustapa: xtravaganza

ViestiKirjoittaja Windy » Ke Tammi 21, 2009 6:49 pm

Minä olen eri mieltä siitä, etteikö kukaan terve aikuinen tarvitse välipaloja. Minä kuulun niihin joka tarvitsee. Toinen vaihtoehto on se, että minä alan ahmimaan illalla, koska päivän syömiset on olleet niin harvassa. Mielummin kuitenkin syön ne välipalat kuin ahmin.
Esimerkkinä ihan nyt normi työpäivä: aamiainen n. klo 6.30-7, lounas klo 12, päivällinen klo 17-17.30 ja iltapala klo 21.
Jos en syö tuossa aamiaisen ja lounaan välissä mitään, tai sitten lounaan ja päivällisen välissä mitään, niin minä ahmin illalla. Lounaan ja päivällisen annoskoko on liian suuri, lisäksi illalla tekee mieli syödä ja paljon.

Mikäli mä syön pienet välipalat aamupäiväkahvilla ja iltapäiväkahvilla, mun annoskoot pysyy lounaalla ja päivällisellä kohtuudessa. Myöskin iltapala voi silloin olla hyvin kevyt, eikä tee mieli ahmia, vaan pysyy myös kohtuudessa.
Karppaamista olen kokeillut, mutta minulle se ei vain täysin sovi. Paino ei vain laske ja annoskokojakaan en saa pidettyä hallinnassa.
Omalla kohdallani kaikkein paras painonhallintakeino on se, että syön normaalia ruokaa, tasaisin väliajoin (maksimissaan 3 tunnin välein). Tietysti vältän valkoisia jauhoja enkä perunaakaan syö ylettömiä määriä. Lounaalla ja päivällisellä puoli annosta koostuu salaatista, lisäksi voi olla hiukan riisiä tai pastaa, kunhan se on täysjyvää. Plus lihaa, kalaa tai kanaa. Ja suosin pehmeitä rasvoja sekä vältän sokeria.

Minulle tämä tyyli on se oikea ja terveellinen ruokailutapa.

Minusta on inhottavaa, että täällä aletaan analysoida heti tyyliin, ettei kukaan aikuinen ihminen tarvitse välipaloja. Tai että juuri se oma tyyli painonhallinnassa on se paras tyyli kaikille. Kun kuitenkin kaikki ollaan erilaisia ja toiselle sopii toinen, toiselle toinen. Eli mielestäni olisi hyvä muistaa, ettei sitä omaa tyyliään mainosteta ainoana oikeana.
Kuva

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”