Seitan

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

Mytty

Seitan

ViestiKirjoittaja Mytty » To Heinä 24, 2008 5:56 pm

Onko kukaan syönyt seitania tai valmistanut sitä itse? Muistuttaa kait aika paljon tofua. Kiinnostaisi kokeilla...

Cameron
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0
Viesti:

ViestiKirjoittaja Cameron » Ke Elo 06, 2008 7:09 am

Pakko kysyä mitä on Seitan?
vihaan liikkuvia avattaria

Mytty

ViestiKirjoittaja Mytty » Ke Elo 06, 2008 8:04 am

Wikipedia:

Seitan on vehnäproteiinista valmistettu lihaa muistuttava elintarvike, jota kasvissyöjät käyttävät korvaamaan lihaa ruoanlaitossa. Seitanin uskotaan olevan peräisin Kiinasta, ja sitä käytetään paljon myös muualla Itä- ja Kaakkois-Aasiassa.

Kotioloissa seitania voidaan valmistaa joko vehnä- tai vehnägluteenijauhosta. Tavallista vehnäjauhoa käytettäessä seitanin valmistus aloitetaan tekemällä vedestä ja vehnäjauhosta kiinteä taikina, jonka jälkeen taikinaa puristellaan vuoron perään kylmän ja kuuman veden alla niin kauan kunnes veteen ei enää liukene valkoista tärkkelystä. Tämän jälkeen seitanmassaa keitetään mausteliemessä, jolloin se turpoaa ja samalla myös sen rakenne kiinteytyy. Keittämisen jälkeen seitan on valmis ruoanlaittoa varten.

Seitania maustetaan ja suolataan usein, koska se sellaisenaan on varsin miedonmakuinen. Myös marinointi on hyvin suosittu tapa lisätä seitaniin makua. Maustamisen jälkeen seitan leikataan palasiksi ja laitetaan ruoaksi esimerkiksi paistamalla, grillaamalla tai keittämällä.

Suomessa seitan on vähemmän tunnettu lihankorvike kuin tofu, mutta se muistuttaa itse asiassa paljon enemmän lihaa sitkeän rakenteensa ansiosta.

Seitania voi valmistaa itse vehnä- tai vehnägluteenijauhoista tai ostaa valmiina säilykkeenä luontais- tai ekokaupoista.

Aada
Pituus: 0

ViestiKirjoittaja Aada » Ma Elo 11, 2008 9:21 pm

Sisko teki kerran vehnäjauhosta. Oli aika sotkuista puuhaa mutta lopputulos oli ihan hyvä. Joo tofun kaltaista, ehkä vähän sitkeämpää mutta siis jos olet tofun ystävä kokeile ihmeessä!
Syksyn tavoite:

Kuva

Emsku
Tapaterhi
Pituus: 175

ViestiKirjoittaja Emsku » Ti Elo 12, 2008 12:44 am

kiinnostais maistaa, mutta vaikuttaa liian monimutkaselta se valmistus, ainakin mun minikeittokomerossa.
Kuva

pisama82
Aloituspaino: 74
Pituus: 173
Laihdutustapa: heikkilä-zone-raakaravinto-luomu -yhdistelmä :)

ViestiKirjoittaja pisama82 » Ti Elo 12, 2008 8:33 am

Onks teillä tietoa tän protskupitoisuudesta? Tofuhan on siitä hyvä, että siinä on paljon proteiinia..

Hollannissa asuessani nautiskelin laajasta valikoimasta erilaisia tofu yms tuotteita, joista Suomessa ei voi edes uneksia.. Täällä on minusta onnettomat valikoimat (hyvän ravintoainejakauman) omaavia tuotteita, kuten kasvispihvejä tms.. Tässä olisi siis paljonkin opittavaa muilta mailta..
Kuva

Mytty

ViestiKirjoittaja Mytty » Ti Elo 12, 2008 8:54 am

Aika paljon enemmän kait on proteiinia kuin tofussa. Tofussa on joku 10%, seitanissa 30%. Soijarouheessa päästään sitten isompiin lukuihin - eli tumma soijarouhe on mulla ainakin lemppari.

Miinu.s
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 120
Tavoitepaino: 65
Pituus: 165
Laihdutustapa: RePa

Re: Seitan

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Ti Huhti 27, 2010 1:43 pm

Tää kokeilee tätä kyllä kesällä! Tähän asti olen onnistunut ruokkimaan "kasvissyöjäkaverini" kalalla, koska se on kuulunut valikoimaan, mutta nyt on useammalta jäänyt se kalakin ja multa olisikin älylliset kalareseptit lopussa, joten seitania sitten :D Grillivartaaseen ajattelin sujauttaa.

Vähän kyllä tässä nettisivuja selaillessa arveluttaa nuo raaka-aineet. Jotkut sivut sanoo, että tavallisista vehnäjauhoista onnistuu, toisten mukaan taas sillä tavalla saa aikaiseksi vain sotkua. Jotkut painottavat graham-jauhojen tärkeyttä rakenteen vuoksi, toisten mukaan taas se on turhaa, koska vilja kuoriosat menetetään huuhdeveden mukana (?). Vehnägluteenijauhojen metsästys taas kuulostaa google-otokseni perusteella melko monimutkaiselta operaatiolta, eikä hintakaan sitten enää ole niin miellyttävä. Ensikertalaisten kokemukset vaihtelevat skaalalla "ei syntynyt mitään syömäkelpoista mutta monta tuntua meni!" - "ihanaa, loistavaa, onnistui eikä ollut vaikeaa!". Katsotaan...

Oletko Mytty itse vielä kokeillut?
"Onni ei tule valmiina vaan ihmisen omista teoista."[Päiväkirja]
Äippälomailua ja imettäjän arkea, painonhallinta sivuroolissa.

Kuva

Mytty

ViestiKirjoittaja Mytty » Ti Huhti 27, 2010 2:21 pm

Miinu.s: Vaikka kuinka monta kertaa ollaan tehty! Ja ihan tavallisesta vehnäjauhosta tällä ohjeella, http://kurpitsamoska.livejournal.com/9660.html. Vehnägluteenijauhoa saa lähikaupungista ekokaupasta, mutta kilohinta (8,-) ei oikein innosta ostamaan...
Olen tehnyt seitanleikkeitä, seitanstroganoffia, seitankeittoa, seitankastiketta.

Miinu.s
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 120
Tavoitepaino: 65
Pituus: 165
Laihdutustapa: RePa

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Ti Huhti 27, 2010 2:37 pm

Kiitos, Mytty! Maistuukos tuo eväs kylmänä, eli voiko siitä jollain tavalla valmistella piknik-salaatin tms.? Sehän selviää sitten kun teen ja maistan, mutta ajattelin jos olet jotain kylmääkin ruokaa siitä tehnyt. Ja oletko pakastanut? Mulle iski nyt kyselykausi! Tulen ahdistelemaan sinua kymmenillä viesteillä seitan-vaivaamisieni välillä :lol:

Tää kokeilee kyllä kesäkuussa :D
"Onni ei tule valmiina vaan ihmisen omista teoista."[Päiväkirja]
Äippälomailua ja imettäjän arkea, painonhallinta sivuroolissa.

Kuva

Mytty

ViestiKirjoittaja Mytty » Ti Huhti 27, 2010 2:44 pm

Pakastettu on, valmiita leikkeitä ja pikkupaloiksi paloiteltuna myös. Kylmänä en ole kyllä käyttänyt.

Ahdistele vaan sitten ihan vapaasti, kun kokeilet tehdä!

SuperM
Tavoitepaino: 75
Pituus: 170

ViestiKirjoittaja SuperM » To Huhti 29, 2010 10:05 pm

Mulla on eka kokeilu tuolla keittiössä porisemassa. Oli aina koomista hommaa tuo taikinan peseminen. Meinasi usko loppua kun siivilöin jauhokikkareita sieltä "maidon" seasta, mutta niin ne vaan kokosivat itsensä kun jatkoin pesemistä.

Mytty, onko sulla tietoa tuon seitanin ravintoarvoista? Tai hiilariarvo lähinnä kiinnostaa...

..........................................................................................

pitkällisen etsinnän tuloksia ja omia laskelmia:

Kaloreita 105/100g
Proteiini 20
Hiilari 4
Rasva 1
Viimeksi muokannut SuperM, To Huhti 29, 2010 11:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

SuperM
Tavoitepaino: 75
Pituus: 170

ViestiKirjoittaja SuperM » To Huhti 29, 2010 10:36 pm

Jaa-a alustavasti hyväksytty tämä ruoka. Lopullinen arvio huomenna kun keksin mitä tuosta möykystä kehittelen. Paistettiin nyt pannulla rapsakaksi pari pientä pihviä ja oli ihan ok. Vähän kumimaista, mutta se ilmeisesti marinoimalla vähenee.
Kuva

Mytty

ViestiKirjoittaja Mytty » To Huhti 29, 2010 10:44 pm

Minä olen useimmiten tehnyt niin, että olen keittänyt mausteliemessä ja sitten jättänyt siihen liemeen marinoitumaan vaikkapa yön yli ja seuraavana päivänä tehnyt "möykystä" pihvejä tms.

Tärkkelyshän siitä pestään pois, joten hiilareita ei varmaan ole paljoa. Protskua sitten senkin edestä. Tarkkoja arvoja en tiedä.

Kiva, kun kokeilit!

Iippa
Pikkuterhikki
Pituus: 164

ViestiKirjoittaja Iippa » Pe Huhti 30, 2010 7:28 am

Jotain keskiarvoja seitanin ravintosisällöstä löytyi googlettamalla:
http://vegweb.com/index.php?topic=11782.0 kirjoitti:THE AVERAGE FOR A 2-POUND BALL OF SEITAN:
Total Calories - 1,280
Total Fat - 16 grams
Total Carbohydrates - 80 grams
Protein - 208 grams
Cholesterol - 0 grams
Iron - 28.8 milligrams

THE AVERAGE FOR ONE SERVING (4 OUNCES OR 1/2 CUP) OF SEITAN:
Total Calories - 160
Total Fat - 2 grams (3% RDA)
Total Carbohydrates - 10 grams (3% RDA)
Protein - 26 grams (43-50% RDA)
Cholesterol - 0 grams