Mitä leipää?

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

Ensku
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0
Viesti:

Mitä leipää?

ViestiKirjoittaja Ensku » To Heinä 19, 2007 7:29 pm

Mitä leipää te syötte?
Olen tullut siihen tulokseen että kaikessa leivässä on todella paljon kaloreita kun ajattelee sitä ettei ainakaan mulla pidä nälkää kovinkaan pitkään.
Se on meinaan yks hujaus eväsleipien syönnin jälkeen kun taas on nälkä.
Mielummin sitä syö kunnon ruokaa.
Esim tänään söin kunnon ruokaa töissä ja kaloreita meni reilut 200 mutta aamulla syömäni Fazerin myslileivistä 2 kpl meni yli 400 kcal! Ja siinä oli vaan ne leivät ilman päällisiä.

Mimmuli
Pikkuterhikki
Laihdutustapa: lchf
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mimmuli » To Heinä 19, 2007 8:52 pm

Mä syön leipää ehkä kerran kuukaudessa (silloin yleensä palan tai pari ruisleipää), en koe että olisin jättänyt taakseni mitään elämää suurempaa makuelämystä :P
Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat. ~Rosedale

Ensku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ensku » To Heinä 19, 2007 9:02 pm

Minä kanssa tässä mietin että miksi sitä leipää oikein täytyy syödä. Paskapuhetta se ettei leipä lihota vaan ne päälliset.
Mistä sinä Mimmuli saat kuitua? Kuidun saanti minua eniten epäilyttää jos jättää leivän päivittäisestä ruokavaliosta.

Hande
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hande » To Heinä 19, 2007 9:20 pm

Mä kokeilin leivästä luopumista, mutta se oli kamalaa. Mä tosiaan nautin leivästä. Nipistän niitä kaloreita mieluummin jostakin muusta.
Syön lähinnä ruisleipää ja joskus sekaleipää. Ihan vaaleata leipää en oikeastaan ikinä.
Kuva

Mimmuli
Pikkuterhikki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mimmuli » To Heinä 19, 2007 9:31 pm

Ensku kirjoitti:Minä kanssa tässä mietin että miksi sitä leipää oikein täytyy syödä. Paskapuhetta se ettei leipä lihota vaan ne päälliset.
Mistä sinä Mimmuli saat kuitua? Kuidun saanti minua eniten epäilyttää jos jättää leivän päivittäisestä ruokavaliosta.

Mä ainakin oon voinut paremmin kun olen jättänyt leivät syömättä ja mutustanut vaan ne päälliset :) Laihtumaan en oo vielä hirveästi ehtinyt, mutta kaikki aikanaan...

Kuitua saan pähkinöistä ja vihanneksista. Kuitu tuntuu olevan nykyään kovasti "muodikasta", sitä kun lisätään vähän kaikkeen. Itselleni ainakin riittää pienempi määrä kuitua kuin mitä suosituksissa on, mutta sehän selviää kokeilemalla ja kuuntelemalla omaa kroppaa.

Jos kuidunsaanti huolettaa, voi kokeilla leseitä. Niitä voi lykätä vaikka korppujauhojen asemesta lihapulliin, jogurttiin jne. Itselläni tosin leseet aiheutti ummetusta...
Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat. ~Rosedale

koo

ViestiKirjoittaja koo » Pe Heinä 20, 2007 9:57 am

Realia, näkkäriä ja väinämöisen palttoonnappeja syön. En syö leipää edes joka päivä, joten tollanen pieni real-paketti kestää mulla pitkälti toista viikkoa. Näkkäriä syön lähinnä keittoruokien kanssa ja palttoonnappeja sillointällöin välipalaksi.

pieni ja pyöreä
Aloituspaino: 103
Tavoitepaino: 67
Pituus: 160
Laihdutustapa: VHH
Viesti:

ViestiKirjoittaja pieni ja pyöreä » Pe Heinä 20, 2007 12:13 pm

Ei mullakaan kuituja tule kuin noin 5g per päivä mutta ei se vatsan toimintaan vaikuta kuten on peloteltu. Saas nähdä sit joskus että alkaako kolesteroli nousta :roll: . Edellinen arvo viime-syksyltä oli kuitenkin hyvä.
Juuri nyt luot uutta menneisyyttä...

Painonhallinnasta ei raportoitavaa.... ;-)

Babo67
Vilahtelijaterhikki
Aloituspaino: 98
Tavoitepaino: 77
Pituus: 170
Laihdutustapa: Tervellistä ruokaa ja sokerit ja rasvat pois
Laihdutushistoria: Jojoilua.....
1999--120 kg
2001-- 76 kg
2004--99
2005--74
2006--82
2008--93
2009--100
2010--93
2011--96
2012--98
2013--98
Viesti:

ViestiKirjoittaja Babo67 » Pe Heinä 20, 2007 2:06 pm

Mä en jättäis aamu ja iltaleivät mistään hinnasta :!:
Syön useimmiten Fazerin puikulat jossa yhessä siivussa on 60 kcal.Ei mun mielestä pahaa 8) ja hyviä ovat !
Välillä syön vaaleetakin tai vaalemmat,kauraleipiä ja semmosia.Mulle kyllä nälkä lähtee. Yritin joskus puurolla mutta silloin vasta oli nälkää vähän ajan päästä :?
Kuva

Ensku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ensku » Pe Heinä 20, 2007 4:45 pm

Babo67 kirjoitti:Yritin joskus puurolla mutta silloin vasta oli nälkää vähän ajan päästä :?

Hassua että mulla on ihan toisinpäin. Puuro pitää paljon pidempään nälkää kuin leipä.

sipuli
Vilahtelijaterhikki
Aloituspaino: 158
Tavoitepaino: 99
Pituus: 170
Laihdutustapa: Easy Diet
Viesti:

ViestiKirjoittaja sipuli » Pe Heinä 20, 2007 5:47 pm

Syön pääasiallisesti paikallisen leipomon ruisleipää, joka on 100%kotimaista ruista. Talviaikaan kuuluu kaurapuuro,joka minulla pitää hyvin nälkää.
Kuva

alive2day
Viesti:

ViestiKirjoittaja alive2day » Pe Heinä 20, 2007 8:06 pm

Ensku kirjoitti:
Babo67 kirjoitti:Yritin joskus puurolla mutta silloin vasta oli nälkää vähän ajan päästä :?

Hassua että mulla on ihan toisinpäin. Puuro pitää paljon pidempään nälkää kuin leipä.

Tästä on paljon keskusteltu ja aina tuntuu olevan sama ristiriita. Itse olen huomannut, että mulla puuro pistää vatsan toimimaan ja ajatellut, että ehkä toisilla puuro kiihdyttää aineenvaihduntaa niin, että sitten on nälkä helpommin? Yksi aamiaisen tehtäviähän on käynnistää ruoan sulatus ja toisilla se sitten ehkä lähtee puuron avulla tehokkaammin liikkeelle ;) En oikein muuta selitystä keksi, että miksi jokin niin kuitupitoinen ja hitaita hiilihydraatteja sisältävä ei muuten pitäisi nälkää pitkään! :)
Kuva

Mimmuli
Pikkuterhikki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mimmuli » Pe Heinä 20, 2007 9:03 pm

Mulla puuro ei pidä nälkää kuin pari hassua tuntia. Jos söin ison lautasellisen puuroa seitsemän aikaan niin puoli kymmenen aikana oli jo nälkä, yhden-kahdentoista aikaan kun koulussa kerkes syömään oli jo niin kova nälkä että heikotti, ellei sit ollut tehnyt jotain niin järkevää että nosti verensokeria suklaalla tms.

Nykyään syön yleensä aamiaiseksi pari munaa ja siihen lisäksi vihanneksia ja pekonia/nakkeja/tonnikalaa/tms mausteeksi. Semmosen kun vetää naamariin kuuden jälkeen aamulla, niin pärjää hyvin kahteen iltapäivällä eikä tule ollenkaan samanlaista heikotusnälkää kuin puuroaamiaisen kanssa.

Haluan vielä huomauttaa, että mulla on selkeästi alentunut hiilihydraatinsietokyky, joten mua ei oikein voi verrata henkilöön jonka kroppa osaa paremmin käsitellä hiilareita kuin mun.

*Sydney*
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 89
Tavoitepaino: 65
Pituus: 169
Laihdutushistoria: Pitkä...

ViestiKirjoittaja *Sydney* » Ti Heinä 24, 2007 4:07 pm

Mäkin oon ihmetellyt miksi puuro ei pidä nälkää mulla kovin kauaa :roll: Mutta leipääkin kyllä syön, yleensä aina jorain ruisleipää....Mutta joskus sitten ''herkutellaan'' patongilla tms. pullamössöllä! :wink:
Kuva

pyöreäkeiju
Viesti:

ViestiKirjoittaja pyöreäkeiju » Su Heinä 29, 2007 5:15 pm

Ihan pakko kommentoida tähän puuro-keskusteluun. Itselläni oli nimittäin sama ongelma, että puuro ei täytä mahaa pitkäksi aikaa, kunnes tajusin, että leivän kanssa syön myös proteiinia (leivänpäälliset). Kun syö puuron kanssa jugurttia tai viiliä ni nälkä pysyy loitolla pitkään. Ja sit jos en jaksa keittää puuroa laitan leseitä jugurtin sekaan... ei ehkä makoisinta, mutta toimii.

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » Su Heinä 29, 2007 10:42 pm

alive2day kirjoitti:. Itse olen huomannut, että mulla puuro pistää vatsan toimimaan ja ajatellut, että ehkä toisilla puuro kiihdyttää aineenvaihduntaa niin, että sitten on nälkä helpommin? Yksi aamiaisen tehtäviähän on käynnistää ruoan sulatus ja toisilla se sitten ehkä lähtee puuron avulla tehokkaammin liikkeelle ;) En oikein muuta selitystä keksi, että miksi jokin niin kuitupitoinen ja hitaita hiilihydraatteja sisältävä ei muuten pitäisi nälkää pitkään! :)

Ei saivartelua mutta kuitenkin.. :D -- aineenvaihdunnan kiihtyminen ja se miten nopeasti jokin ruoka-aine sulaa vatsalaukusta ovat eri asioita. Kun nauttii aamulla ruokaa, ruuansulatus käynnistyy - aineenvaihdunta sen sijaan kiihtyy sitä mukaa miten ihminen alkaa aamulla liikkumaan. Aineenvaihdunnan saa kiihtymään rajusti heti aamutuimaan kunnon aamuaerobisella, siis nimenomaan treenillä ennenkuin on syönyt yhtikäs mitään.

Muuten yleisesti ketjusta - sekin voi olla yks huomioitava seikka, että puurojen "nälänpitokyvyssä" on eroa. Kaurapuuro on raffinoitu tuote jossa on reilusti nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja. Jos kyse on sitten jostain ruis/moniviljapuurosta tai täysjyväsysteemistä/lesetuorepuurosta tms. niin se on eri asia. Uskoisin, että just tämän sokerin nopean imeytymisen vuoksi jotkut kokevat nimenomaan kaurapuuron pitävän heikosti nälkää - se nostaa verensokerin nopeasti, ja se myös laskee pian voi aiheuttaa Mimmulin sanomaa heikkouden tunnetta ja väsymystäkin. Jos on vielä nauttinut aamiaisella muuta runsassokerista kuten laittanut kahviin tai puuroon sokeria tms. niin jotkut kokevat että se nälkä tulee tosi pian. Mutta sitten ruishiutalepuurot tms. kuituiset hidashiilariset puurot toimivat eri lailla etenkin jos aamiaisella ei ole syöty sokeria muuten. Proteenivoittoinen, kasviksia sisältävä kananmuna-aamiainen sulaa vatsalaukusta hitaammiin kuin kaurapuuromösselö.

Ja onhan se havaittu, että proteiinin nauttiminen hiilarien kanssa ei vain täytä vaan myös hidastaa sokerin imeytymistä vereen - ja siten voi lisätä kylläisyyden kestoa. Joten pyöreäkeijun kokemus on diabetestutkijoidenkin kans ihan samaa mieltä :D.

Mä olen kokenut että n. 1.5 dl ruishiutalepuuroa pitää nälkää yhtä hyvin kuin 3 ruisnäkkileipää TAI 1muna-kasvista-1 leikkele-aamiainen. Eli sitä runsaskuituista hidashiilihydraattista ruokaa pitää syödä ehkä määrällisesti hieman enemmän määrällisesti kuin protskuaamiaista. Kaurapuuroa en syö koska se olis sama kuin vetelis jotain ranskanleipää, ei sillä jaksa erkkikään saati martta...ellei sitä syö määrällisesti ihan liikaa :lol:
Kuva

Ensku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ensku » Ma Heinä 30, 2007 1:52 pm

Hyviä pointteja, Maryann.
Itse syönkin aamuisin ruishiutalepuuroa tai sitten joskus 4-viljan puuroa. Kaurapuuro on minulle sellaista herkkua jota syön usein iltaisin ja siihen tulee laitettua vielä jotain hilloa jos kalorit antaa myöden. Aamupuuron syön ilman mitään lisukkeita.
Olen nyt vähentänyt tuota leivän syömistä ja tuntuu että saan syödä tosi paljon enemmän muuta ja nälkä ei ole vaivannut ollenkaan.

Zanzara
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zanzara » Ma Heinä 30, 2007 2:24 pm

Syon 100% hiivatonta ruista, kaksi siivua paivassa joko aamupalalla tai lounaalla salatiin tahi keiton kera. Minulla on koko ikani ollut onkhelmia ruansulatuksen kanssa etta kuitua on saatava! Puuro tietysti toinen hyva vaihtoehto - lisaan viela auringonkukansiemenia ja pellavansiemenia niin etta takuulla auttaa!! :wink:

PaseX

Re: Mitä leipää?

ViestiKirjoittaja PaseX » Ti Heinä 31, 2007 5:00 pm

Ensku kirjoitti:Mitä leipää te syötte?
Olen tullut siihen tulokseen että kaikessa leivässä on todella paljon kaloreita kun ajattelee sitä ettei ainakaan mulla pidä nälkää kovinkaan pitkään.
Se on meinaan yks hujaus eväsleipien syönnin jälkeen kun taas on nälkä.
Mielummin sitä syö kunnon ruokaa.
Esim tänään söin kunnon ruokaa töissä ja kaloreita meni reilut 200 mutta aamulla syömäni Fazerin myslileivistä 2 kpl meni yli 400 kcal! Ja siinä oli vaan ne leivät ilman päällisiä.

Leipä on kunnon ruokaa, siis täysjyväleipä ja erityisesti täysjyväruisleipä.
Kun ruokavalio on kunnossa ja liikunta oikealla tasolla voi aivan hyvin syödä, ja kannattaa syödä myös leipää. Itse syön noin 6 viipaletta täysjyväruisleipää päivässä (2 lounaalla, 2 päivällisellä ja 2 illalla, jos vielä maistuu). Paino ei nouse, mutta saan paljon ravintoaineita ja terveellistä ravintokuitua. Päälle en tietenkään laita rasvaa, vaan paljon kasviksia (kurkkua, paprikaa, tomaattia) ja alle 2%:n täyslihaleikkeitä tai kananmunaa, tonnikalaa vedessä jne.

pyöreäkeiju
Viesti:

ViestiKirjoittaja pyöreäkeiju » Ke Elo 01, 2007 1:23 pm

Ja onhan se havaittu, että proteiinin nauttiminen hiilarien kanssa ei vain täytä vaan myös hidastaa sokerin imeytymistä vereen - ja siten voi lisätä kylläisyyden kestoa. Joten pyöreäkeijun kokemus on diabetestutkijoidenkin kans ihan samaa mieltä

Maryann: ai siitäko se johtuukin. Aina sitä oppii uutta :) Aiemmin ajattelin vain, että protskun pitää kylläisempänä kuin hiilarit.
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/weevrLQ/]
Kuva
Pääsiäiseen mennessä 60kg
Kesään mennessä 56-58kg

Heinie78
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 127
Tavoitepaino: 70
Pituus: 167
Laihdutustapa: Hiilaritietoinen yritelmä :D Oma tapa, paras tapa!
Laihdutushistoria: Aivan liian pitkä...
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heinie78 » Ke Elo 08, 2007 10:58 am

Mä rakastan leipää ja mulla menee helposti leivän syöminen yli...tulee syötyä sitten ihan useampikin pala kerralla :oops:

Mutta juuri sen takia oonkin nyt koittanu opetella syömään sitä kohtuudella, mutta en voisi koskaan kuvitella lopettavani leivän syöntiä. Valkoista leipää en syö oikeastaan koskaan (siis n. pari kertaa vuodessa), kaikki syömäni leipä on ruisleipää.

Mulla kans puuro sai ennen aikaan kauhean nälän ihan parin tunnin päästä syömisestä. Mutta sitten vaihdoin kaurapuuron neljänviljan -puuroon ja ruispuuroon ja päälle laitan pari reilua ruokalusikallista raejuustoa! Tosi hyvää ja pitää nälän paljon paremmin loitolla :)
Pupu pudottaa painoa! :)

Kuva

kultapiisku
Viesti:

ViestiKirjoittaja kultapiisku » Su Elo 12, 2007 11:06 pm

Itse syön usein ruisleipää, itsetehtyjä sämpylöitä tai joskus paahtoleipää (yleensä ruistoastia).. Hyvin harvoin kaupan vaaleaa leipää.. Oon tottunut syömään leipää aamulla ja sitten illalla iltapalaks ja joskus muuten vaan nälkään kahvin kanssa.. Ja välillä tulee tosiaan mätettyä sitä leipää ihan liikaa.. Oon tässä pikkuhiljaa yrittänyt siirtyä aamupuuroon, koska musta tuntuu, että maha toimii paremmin ja puuro pitää mulla suht. hyvin nälkää.. Sämpylöitäkin olis mukava syödä joskus aamulla, mutta pitäisi varmaan etsiä ensin joku mahdollisimman terveellinen resepti.. Tällä viikolla ajattelin kokeilla aprikoosi-hirssipuuroa, se kuulostaakin niin hyvältä.. :)
Kuva
"Kohtuus on aina liian vähän"

pieni ja pyöreä
Aloituspaino: 103
Tavoitepaino: 67
Pituus: 160
Laihdutustapa: VHH
Viesti:

ViestiKirjoittaja pieni ja pyöreä » Ti Elo 14, 2007 4:00 pm

kultapiisku kirjoitti: Tällä viikolla ajattelin kokeilla aprikoosi-hirssipuuroa, se kuulostaakin niin hyvältä.. :)

Ruis-puolukkapuuro on ... sanattoman hyvää. Ruisjauhosta ja puolukasta (tietysti :? ) ja vispipuuron tapaiseksi tehosekoittimel jos sellanen on. On tosin hyvää ilman vispaustakin.
Juuri nyt luot uutta menneisyyttä...

Painonhallinnasta ei raportoitavaa.... ;-)

Kuntohiiri81
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kuntohiiri81 » Ti Elo 14, 2007 6:21 pm

Minä koin tällä viikolla herätyksen. Raskaana oleva kaveri vaati saada näkkäriä ja ostettiin iso paketti. Tutkailin, että yhdessä näkkäripalassa on 35 kcal ja kuitua 17 g/100g. Eikös se kuulosta aika hyvältä? Siksi kai kouluissa on tarjolla näkkäriä. :roll: Ja hyvääkin tuo oli - näin monen vuoden jälkeen! :lol:

Kuntohiiri81
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kuntohiiri81 » Ti Elo 14, 2007 6:22 pm

Ps. ja rasvaa sileälle puolelle :lol: Tosin mun pohjalaiskaverin kotona oli opetettu, että kotona sileälle, muualla reikäpuolelle :lol:

kultapiisku
Viesti:

ViestiKirjoittaja kultapiisku » Ti Elo 14, 2007 10:21 pm

pieni ja pyöreä kirjoitti:Ruis-puolukkapuuro on ... sanattoman hyvää. Ruisjauhosta ja puolukasta (tietysti :? ) ja vispipuuron tapaiseksi tehosekoittimel jos sellanen on. On tosin hyvää ilman vispaustakin.

Niin muuten onkin.. Mitenkähän mä oon unohtanu koko ruis-puolukkapuuron.. Sitäkin vois tässä joku päivä tehdä.. Se voi pitää nälkääkin suhteellisen kauan.. Hyvä kun muistutit =) Mä jo ehdin luulla ettei mun tarvii käydä ollenkaan puolukassa, mutta kyllähän sitä on sittenkin mentävä..
Kuva

"Kohtuus on aina liian vähän"

pyöreäkeiju
Viesti:

ViestiKirjoittaja pyöreäkeiju » To Elo 16, 2007 9:04 pm

Tietääkö kukaan reseptiä hiivattomalle leivälle?
Tiedän, että sitä ainakin guinoasta tehdään, mutta reseptiä en ole löytänyt.
Haluaisin kovasti kokeilla, mitä kroppa tykkäisi hiivattomasta leivästä. Siis ylipäätään hiivattomasta/kohotusaineettomasta elämästä.

Tippe
Aloituspaino: 77
Pituus: 165
Laihdutustapa: vähemmän ruokaa, enemmän liikuntaa

ViestiKirjoittaja Tippe » To Elo 16, 2007 9:50 pm

Syön keskimäärin 2 leipäviipaletta päivässä. Miksi? Koska tykkään leivästä ja se on helppo ja nopea välipala duunin jälkeen.

Suosikkileipäni

-Ehon leipomon Ruis100 ja Kaura100 (100% ruis/kaura, 200-230 kcal/100g, kuitua 12 g/100g)

-Oululaisen Luomu jälkiuunileipä (100% ruista, 260 kcal/100g, kuitua 14 g/100g )

-Uotilan maalaisruislimppu (hiivaton, 100% ruista, ei lisäaineita jne., 150 kcal/100g, kuitua 9,3g/100g)

-Pulla-poikien jälkiuuni ruis ruudut (217 kcal/100g, kuitua 6g/100g)

Piti oikein etsiä kalorimäärät ja kuidut tuohon, niin osaa itsekin arvioida vähän mitä kannattaa noista ostaa :) Kaikki nuo on kyllä ihan hyviä vaihtoehtoja, ainoot on nuo ruis ruudut (kyllä, se kirjoitetaan pussissa erikseen :roll: ), jotka ei ole niin kovin kuituisia :? Mut ne saa ollakin sellaista satunnaista herkutteluleipää 8)
Kuva

Miinu.s
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 120
Pituus: 165
Laihdutustapa: RePa

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Ma Syys 24, 2007 8:58 pm

Minun leipävarastosta löytyy seuraavaa:

Pirkka hapankorput, 20kcal/pala
Moilas Täysrukiinen, noin 40 kcal/pala (terveellisin, sydänmerkkituote)
Moilas Luhtiruis, noin 40-50kcal/pala
Moilas Maalaisruisleipä, noin 40-50 kcal/pala
Oululainen Pehmopalat, muistaakseni noin 60kcal/pala, siis puolikas (paahdettuna vaalean leivän himoon)

Kaikki nuo ovat runsaskuituisia. Hapankorppu säilyy pitkään kaapissakin, mutta muuten leivät menee suoraan kaupalta tultua pakastimeen. Leivänhimo ja sekä se milloin on "varaa" syödä leipää vaihtelee.

Leipä on hyvä kuidun lähde. Sitä paitsi ilman leipää myös rasvansaantini jäisi varmaan liian alhaiseksi.

Fazerilla oli myös joku herkullisen näköinen sydänmerkkiruisleipä, mutta se ei sopinut minun budjettiini.
"Onni ei tule valmiina vaan ihmisen omista teoista."[Päiväkirja]
Äippälomailua ja imettäjän arkea, painonhallinta sivuroolissa.

Kuva

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”