Kevennettyjä puolivalmisteita

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

Marjo
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0
Viesti:

Kevennettyjä puolivalmisteita

ViestiKirjoittaja Marjo » Ke Heinä 11, 2007 10:33 am

Keksinpä tuossa, että listataas tänne sellaisia ideoita, joilla pystyy kätevästi keventää kaupan puolivalmisteita ja eineksiä.

Itse keksin laittaa valmiin pakastepyttipannun sekaan Apetitin Puutarhurin sekoitusta noin puolet. Luulen, että oli aika paljon kevyempi sillä lailla syödä se pyttäri.
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wDUjhdz/]
Kuva
[/url]

fiona
Pikkuterhikki
Laihdutustapa: vapaat painot, kahvakuulailu, kuntopyörä, sisäsoutu

Re: Kevennettyjä puolivalmisteita

ViestiKirjoittaja fiona » Ke Heinä 11, 2007 12:22 pm

Marjo kirjoitti:Itse keksin laittaa valmiin pakastepyttipannun sekaan Apetitin Puutarhurin sekoitusta noin puolet. Luulen, että oli aika paljon kevyempi sillä lailla syödä se pyttäri.

Nii no, tavallaan näin. Mut toisaalta vähemmän kaloreita saa kun syö vain sen pyttipannun. Kaloreita tulee lisää kun keventää esim. raejuustolla tai vihanneksilla. Tosin terveellistähän se on lisätä kasviksia (ite olen kasvissyöjä).

Mut jos siis söis vain puolet siitä pakastepyttäristä ja sen toisen puolen korvais kasviksilla niin sitte tulis ehottomasti kevempi, kaloreita putois reilusti 8)

pieni ja pyöreä
Aloituspaino: 103
Tavoitepaino: 67
Pituus: 160
Laihdutustapa: VHH
Viesti:

ViestiKirjoittaja pieni ja pyöreä » Ke Heinä 11, 2007 10:47 pm

Juu jos pyttäristä saa kaks ateriaa lisäämällä kasviksia niin ehdottomasti hyvä ratkaisu.

Valmiskeitot myös keventyy samalla systeemillä, jos siis saa lisäilemällä omia jutskia siitä jaettua kaksi ateriaa. Esim sieni-keittoihin sieniä ja sipulia, kanakeittoon kukkakaalia ja porkkanaa.

Mää en tavallaan laske alle 30kcal/100g kasviksia kalorisummaan lainkaan just siks että niitä ei pysty syömään lihomiseen saakka koska niiden tarvitsemaan aineenvaihduntaan menee varmaan koko energiasisältö. Ja ettei vaan pihtaa kasvisten syönnistä laskelmoiden että puol kiloo vähempi tomaattia niin saan syödä pätkän suklaata :roll: .
Juuri nyt luot uutta menneisyyttä...

Painonhallinnasta ei raportoitavaa.... ;-)

fiona
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja fiona » To Heinä 12, 2007 10:27 am

pieni ja pyöreä kirjoitti:Mää en tavallaan laske alle 30kcal/100g kasviksia kalorisummaan lainkaan just siks että niitä ei pysty syömään lihomiseen saakka koska niiden tarvitsemaan aineenvaihduntaan menee varmaan koko energiasisältö.

Mä olen kasvissyöjä ja lasken kaloreihini kasviksetkin. Mä syön tosi paljon vihanneksia, juureksia. Mistä tahansa lihoaa, kasviksistakin jos niitä syö enemmän kuin kuluttaa :P

anesthesi
Viesti:

ViestiKirjoittaja anesthesi » To Heinä 12, 2007 10:57 am

fiona kirjoitti:Mistä tahansa lihoaa, kasviksistakin jos niitä syö enemmän kuin kuluttaa :P

Tämähän se laihtumisen perustotuus on. Faktahan kuitenkin on, että eipä tavallinen tallaaja kyllä pääsisi lihomaan esim. raakaa kukkakaalia syömällä. Esimerkiksi mun painolla ja peruskulutuksella saisin syödä 15 kiloa kukkakaalia päivässä, ja päälle tietysti rajattomasti vettä. Eihän sellaista määrää kukaan saata syödä, varsinkaan keventäjä jolla ei ole sairaanloista syömishäiriötä.
Projekti Timmimpänä Turkkiin:
Kuva
Kokonaispudotus:
Kuva

Tavoitteet: 73,0kg-70,5kg (normaalipaino!)

fiona
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja fiona » To Heinä 12, 2007 11:12 am

^

Tarkoitin vain sitä, että yleinen käsitys on monella et kasviksia, juureksia tai hedelmiä paljon syömällä ei voi lihoa.
Vaikka totuus on, että samanlaisia ruoka-aineita ne on missä muutkin.
Kaiken takana on se montako kaloria niitä syö ja ylittyykö oma energiantarve.

Tuttavapiirissäni on ihmisiä jotka syövät kevyesti ja syövät paljon kasviksia ja hedelmiä joista eivät laske kaloreita. Ja ihmettelevät miksi paino ei putoa. Pelkästään jo kasviksista ja hedelmistä he saavat päivässä n. 300-400kilokaloria lisää + tietty koko muu ruoka päälle.

namuhiiri
Viesti:

ViestiKirjoittaja namuhiiri » To Heinä 12, 2007 11:19 am

Hedelmiä tulee kyllä "vahdittua" (=tulee syötyä 1-2/pv), mutta perusvihanneksia (siis kurkut, tomaatit yms) ei. Tuntuu kyllä todella oudolta että joku saisi itsensä vihanneksilla "lihotettua". Tai että ylipäätänsä tulisi syötyä niitä niin paljon että tulos olisi tuollainen.
-namsku

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » To Heinä 12, 2007 11:20 am

Tuo pyttipannu-juttu on semmoista muonaa että minusta se nyt ei ole terveydestään huolehtivan arkiruokaa ensinkään. Tuotteessa ei ole juuri mitään vitamiineja, suojaravinteita ja hivenaineitakaan - se on vain tärkkelystä, transrasvaa ja mausteita sekä lisäaineita ja suolaa - täysin tyhjiä kaloreita siis. Jos pyttäriä haluaa, tekisin itse sen puolivalmisteeksi vaikka edellisenä päivänä - keitettyä perunaa, porkkanaa ja paprikaa kuutioina, runsaasti sipulia, keittokinkkua kuutoina. Ne paistetaan erikseen nopeasti järkevässä niukassa määrässä hyvää öljyä ja yhdistetään, maustetaan, ja tarjotaan kera tuoresalaatin kermaviilikastikkeella. On vähän toisensisältöistä pöperöä rasvan laadulta ja ravintosisällöltään, vitamiineja ja ravintoaineita riittää ja myös täyttävyys hyvä.

Mä tykkään niin, että jos on välttämätön tilanne syödä eineksia esim. matkoilla, kiireessä tms., voi jättää valitsematta tuotteet joiden ravintosisältö on alunperin huono - ja ottaa tilalle painonhallintaa tukevia kuten kasvissosekeitot, pinaattikeitto, Saarioisten jauhelihakeitto/lohikeitto, kevyet pakasteateriat. Niitä täydennän vaikka palalla ruisnäkkileipää ja rahka-annoksella. Se on ihan kelpo evästä, eikä tarvitse keventää jo valmiiksi huonoa tuotetta.

Harvapa kasvissyöjä syö muuten pelkkiä kasviksia - kasvissyöjän lihottavat kalorit tulevat, juustoista, kermasta, jugurteista, muroista, makeisista, leivonnaisista, jäätelöstä, pastasta ja riisistä, vaaleasta leivästä, sipseistä jne. Eli ihan niistä samoista kuin muidenkin ihmisten läskit yleensä tulevat.:D Kasviskaloreita tai hiilareita en laske minäkään, kasvisruokien kalorit kylläkin koska niissähän on paljon muutakin kuin kasviksia.
Kuva

Emsku
Tapaterhi
Pituus: 175

ViestiKirjoittaja Emsku » To Heinä 12, 2007 11:51 am

Tää menee nyt OT:ks, mut just tosta kasvisten laskemisesta... Kun aika usein törmää tähän nollakalori -termiin. Sillähän tarkotetaan just kasviksia, niin, että niiden sisältämän kalorimäärän kulutat jo pureskelemalla ja sulattamalla sen ruuan, eli toisin sanoen se on ihan + - nolla. -> silloinhan niitä sais kaiketi syödä mielin määrin (niinku aika useissa dieteissä saakin).
Mut onko tuo teoria totta? Tietääkö kukaan?
Kuva

fiona
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja fiona » To Heinä 12, 2007 1:19 pm

^

Paikkareissahan kasvikset ovat nollakamaa eli saa syödä niin paljon kuin haluaa.
Mulla on paikkariromppu ja en kyllä laihtunut kuin vasta sitten kun laskin pisteet myös vihanneksille. Mulle tuli päivässä jo kaloreita niistä nollapisteen syömisistä semmonen 600kcal + päälle vielä muut syömiset.

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » To Heinä 12, 2007 3:09 pm

WAU - mykistävää kuinka paljon fiona saa menemään kasviksia päivässä! Onpa mahtava määrä...ja mä kun luulin syöväni melko paljon kasviksia...hee!! Siinäpä meille kaikille esimerkkiä :!:

Mä olen joskus laskenut kalorit myös kasviksista jotta tietäisin suuntaa, ja esim. tänään olen syönyt arviolta n. 230 kcal edestä - porkkanaa, parsaa, jäävuorisalaattia, paprikaa, kurkkua ja sipulia, tomaattimurskaa. Eli olen syönyt noin kilon kasviksia. Ihan joka päivä ei valitettavasti tule näin paljon, vaan jää joskus sinne 100 kcaliinkin. Kasviksien kalorien kanssa en nipota siksi, että kalori ei tunnetusti ole kalori. 200 kcal verran sokeria esimerkiksi vaikuttaa täysin erilailla kehoon. Fiona on kokeillut ja todennut mitä oma kroppa kestää ja mitä ei - kyllä varmaan tuolla kasvismäärällä jo tosiaan raja tuleekin vastaan jossain vaiheessa :D.
Kuva

Emsku
Tapaterhi
Pituus: 175

ViestiKirjoittaja Emsku » To Heinä 12, 2007 3:16 pm

Mä en laske yleensä kasviksia, koska mä syön niitä ihan liian vähän. Yleensä alan ajatella niitä vasta siinä vaiheessa, ku muut kalorit on jo käytetty. Silloin tekis terää tollanen nollasyöminen. Mut tuskinpa nyt pätkä kurkkua ja pari tomaattia, tai edes omenakaan romuttaa koko kuuria, vaikka se oliski ylimäärästä.
Kuva

fiona
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja fiona » To Heinä 12, 2007 3:20 pm

maryann kirjoitti:WAU - mykistävää kuinka paljon fiona saa menemään kasviksia päivässä! Onpa mahtava määrä...ja mä kun luulin syöväni melko paljon kasviksia...hee!! Siinäpä meille kaikille esimerkkiä :!:

No kasvisyöjänä jokaiseen ruokaan (lähes) niitä kasviksia ja juureksia tulee.
Pelkästään jäävuorisalaattia tulee syötyä päivässä n. 700g plus siihen päälle muut.

Marjo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Marjo » To Heinä 12, 2007 9:14 pm

fiona: Tuli olo, että ymmärrät viestini tarkoituksella väärin. En minäkään niin tyhmä ole, että vetäisisin kasvikset ruoka-annoksen lisäksi, ja kuvittelisin syöväni kevyemmin. Tottakai annoskoko pysyy samana.

maryann: Se on hyvä, jos sinä haluat aina valita mahd. terveellisen vaihtoehdon. Tilanne kuitenkin on se, että pakkasessani oli saatu pyttäripussi, jota en hurjien tulojen vuoksi halunnut roskiinkaan heittää, mutta nälkä ei olisi lähtenyt annoksesta, jota sitä olisi saanut syödä kaloreiden rajoissa, joten päädyin jatkamaan sitä kasviksilla. Hyvä sinulle, jos jaksat aina laittaa ruuan ja pysyä siinä, minusta siihen ei ole.

Kuva

[/url]

Hande
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hande » To Heinä 12, 2007 10:31 pm

Mä haluan kans vastaavia vinkkejä lisää. Kuten tuli jo päiväkirjassa avauduttua, niin mä vihaan ruuanlaittoa. Se vaan ei ole mun juttu, ja koitan päästä siinä mahdollisimman helpolla.
On helkutin ärsyttävää, että esim. äitini selittää, että "kokkaaminenhan on niin mukavaa ja helppoa". On varmaan joo, en minä väitä, että se olisi erityisen vaikeaa. Minä vain en pidä siitä. That's the point.
Kuva

namuhiiri
Viesti:

ViestiKirjoittaja namuhiiri » Pe Heinä 13, 2007 1:21 pm

Marjo kirjoitti:fiona: Tuli olo, että ymmärrät viestini tarkoituksella väärin. En minäkään niin tyhmä ole, että vetäisisin kasvikset ruoka-annoksen lisäksi, ja kuvittelisin syöväni kevyemmin. Tottakai annoskoko pysyy samana.

Öh? Kyllä mä ainakin syön vihanneksia ihan ruoka-annosten lisäksikin (siis jos nyt puhutaan kurkuista yms.). Ehkä kasvissyöjällä niitä kasviksia joutuu tosiaan tarkkailemaan tai jos muuten vain niitä tulee syötyä todella paljon, mutta tuskin kukaan kohtuullisesti niitä puputtava niiden takia lihoo.

-namsku

Hande
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hande » Pe Heinä 13, 2007 1:31 pm

Nyt tää menee ihan jotenkin hassusti.
Mä käsitin, että Marjo tarkoittaa sitä, että on kevyempää syödä ns. kasvispyttäriä (eli valmispyttärin sekaan vihanneksia) + tottakai salaatti KUIN pyttäriä (eli valmispyttäriä ilman kasviksia) + salaatti.
Pyttäriä tulisi siis lautaselle samankokoinen annos, oli joukossa kasviksia tai ei.
Kuva

namuhiiri
Viesti:

ViestiKirjoittaja namuhiiri » Pe Heinä 13, 2007 2:49 pm

Tää keskustelu alkaa näköjään menemään meikäläisen ymmärryksen yli :lol:

-namsku

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » Pe Heinä 13, 2007 3:21 pm

Marjo kirjoitti:maryann: Se on hyvä, jos sinä haluat aina valita mahd. terveellisen vaihtoehdon. Tilanne kuitenkin on se, että pakkasessani oli saatu pyttäripussi, jota en hurjien tulojen vuoksi halunnut roskiinkaan heittää, mutta nälkä ei olisi lähtenyt annoksesta, jota sitä olisi saanut syödä kaloreiden rajoissa, joten päädyin jatkamaan sitä kasviksilla. Hyvä sinulle, jos jaksat aina laittaa ruuan ja pysyä siinä, minusta siihen ei ole.

Topic koski puolivalmiiden tuotteiden keventämistä jollain konstilla. Minusta tähän aiheeseen kuuluu sekin mielipide, että mieluummin ottaa niitä eineksiä joita ei tarvitse keventää, ja luettelin niistä esimerkkejä - sekä itse pyttipannuasiaan liittyen ehdotusohjetta miten sen saisi tehtyä kevyemmäksi alunperin. Lisäsin myös terveysnäkökulman. Ei se tarkoita sitä että SUN olis tarvinnut heittää sun oma kaupasta ostettu pyttipannu roskiin - eikä sun tarvii selittää miksi sulla oli pyttipannua :shock:. Myöskään se ei liity topiciin, valitsenko mä aina terveellisimmän vaihtoehdoni, mutta kerrottakoon kaikeks selvyydeks että en todellakaan.:lol:
Joten aina kun aloittaa topicin, tulee muistaa että keskustelu jatkuu YLEISELLÄ tasolla, eivätkä vastaukset ole tarkoitetut vain aloittajalle yksinomaan ellei ole nimellä vastattu. Oma mielipiteeni kyllä kuului ihan aiheeseen mielestäni. Luullakseni :D.

Luulen, että tää keskustelu lähti ehkä siksi vähän liiraamaan, että useimmat eivät ajattele että olisi edes mikään "konsti" keventää jotain ruokalajia kasviksilla - se on niin päivänselvä juttu että korvataan kasviksilla osa ateriasta jos haluaa laihtua. Joskus ne kasvikset sekoitetaan ruokaan eli jatketaan, toisinaan otetaan kasvislisäke ja pienennetään ernergiapitoista pääruoka-annosta. Fiona tajus jostain syystä (tuskin ilkeyttään) että et meinaa näistä kumpaakaan vaan että lisäsit kasviksilla annoskokoa - mikä ei mulle tullut mieleenkään.
Kuva

Mimmuli
Pikkuterhikki
Laihdutustapa: lchf
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mimmuli » Pe Heinä 13, 2007 4:06 pm

Itse pyrin välttelemään eineksiä, varsinkin kuin kunnon ruuan tekeminen ei vaadi tuntikaupalla hellan vieressä seisomista. Mutta toki sitä tulee joskus "sorruttua", varsinkin jos ei ole ottanut töihin eväitä mukaan.

Mä kans "järkevöittäisin" eines-aterian koostumusta salaatilla ja (rae)juustolla, nuo einekset kun tuppaa olemaan hyvin pitkälle riisi/pottu/pastapainotteisia, ja proteiinia varsinkin niissä on liian vähän. Kasviksia niissä tuskin on, ellei sitten joku ylikeitetty porkkana hoida sitä virkaa!
Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat. ~Rosedale

Marjo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Marjo » Pe Heinä 13, 2007 6:40 pm

Ymmärrän kyllä maryann pointtisi, tulkitsin siis vastauksesi väärin. Olen pahoillani siitä. Tottakai keskustelu jatkuu yleisellä tasolla, tiedän sen, ja ajattelin tätä topickia avatessani, että ihmiset saisi vinkkiä siitä, eikä vaan ajatella, että eines on eines, ja jos sitä sortuu syömään, ei kalorimäärään voi vaikuttaa.

Minä en koskaan syö annoksen päälle edes kasviksia, koska haluan elimistöni tottuvan oikeankokoisiin ruoka-annoksiin. Siksi minulle oli itsestäänselvää, ettei ateriakoko kasva lisäämällä kasviksia ruuan sekaan.

Kuva

[/url]

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » Pe Heinä 13, 2007 7:43 pm

Marjo - no hard feelings - mä tiedän että kun menen aina suoraan asiaan paljon virittelemättä, ja siitä saa joskus semmoisen ylimielisen kuvan. (Justiin muuten kirjoitin mun päikkyyn siitä eilen.. tshiih).

Grillibroileri ei nyt ole ehkä ihan eines (vai onko..öh), mutta mä söi ennen sen aina vaalean leivän kera - oli niin hyvää lappaa sitä siihen päälle niin paljon kuin napa veti. Nykyään kevennän grillibroilerin niin että valtavan iso salaattipeti ja viinietikkaa kastikkeeksi, ja broileria vain yksi rinta siivuina siihen päälle.
Kuva

Mimmuli
Pikkuterhikki
Laihdutustapa: lchf
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mimmuli » Pe Heinä 13, 2007 7:50 pm

Marjo kirjoitti:Minä en koskaan syö annoksen päälle edes kasviksia, koska haluan elimistöni tottuvan oikeankokoisiin ruoka-annoksiin.

Öh, kai sun ateriaan silti kuuluu kasvikset?
Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat. ~Rosedale

pieni ja pyöreä
Aloituspaino: 103
Tavoitepaino: 67
Pituus: 160
Laihdutustapa: VHH
Viesti:

ViestiKirjoittaja pieni ja pyöreä » La Heinä 14, 2007 12:13 am

Mimmuli kirjoitti:
Marjo kirjoitti:Minä en koskaan syö annoksen päälle edes kasviksia, koska haluan elimistöni tottuvan oikeankokoisiin ruoka-annoksiin.

Öh, kai sun ateriaan silti kuuluu kasvikset?

Tässä(kään) :lol: ei kysytty mun mielipidettä, silti pakko päästä sanomaan että päiväni aterioista pelkkää lihaa on 1-2. Loput 1-3 on pelkkää kasvista. Feta-juusto tosin ei ole ihan kasvis mutta pääsääntöisesti salaatin tapaista. Laiskana tietysti syön tomaatit ynnä muut vihneet ihan sellaisenaan aina kun kuljen jääkaapin ohi. Annoskoko siis pysyy pienenä.

Hedelmiä en kontrolloimattomasti vedä samaan tapaan, niissä on tosi paljon hedelmäsokeria.

Jos haluaa kevenettyjä puolivalmisteita (joka oli jutun alku) niin keitot on helpoimmat. Jokseenkin kuitenkin kun... samassa aikaa tekis koko ruuan halvemmalla alusta asti niin komppaan Marya.

Toisaalta... jos on pakotettu syömään eineksiä niin lisäis kasviksia niin että vatsa on niin täys että voi vähentää ateriamäärän viidestä kolmeen?
Juuri nyt luot uutta menneisyyttä...

Painonhallinnasta ei raportoitavaa.... ;-)

Miinu.s
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 120
Tavoitepaino: 65
Pituus: 165
Laihdutustapa: RePa

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Ma Syys 24, 2007 9:08 pm

Tätä minä tunnustan harrastavani, puolivalmisteiden keventelyä!

Tänään söin pakastekanacurrya (Findus Chicken Curry), jossa itsessään ei ollut kasviksia kuin näön vuoksi. Otin kanacurrya vain todella pienen annoksen ja tein siitä sopivan lisäämällä pakastevihannesseosta. Tämä sopii myös pihiin luonteeseeni :D Joskaan kyseinen curry ei terveellistä ole vaikka sitä kuinka keventäisi, kuohukermoineen jne.

Viime viikolla tein ruokaa jonkun riisi-kasvisseoksen pohjalta lisäämällä broilerinsuikaleita... ja tässäkin kasviksia oli vain hieman väriä antamaan, lisäsin pari sataa grammaa kukkakaalia samalla periaatteella, "itse ruokaa" tein siis pienemmän annoksen.
"Onni ei tule valmiina vaan ihmisen omista teoista."[Päiväkirja]
Äippälomailua ja imettäjän arkea, painonhallinta sivuroolissa.

Kuva

anesthesi
Viesti:

ViestiKirjoittaja anesthesi » Ma Syys 24, 2007 9:50 pm

Valmiskeittoihin voi lyödä pakkasesta juuressuikaleita ja purjorenkaita, avot kun tulee hyvää - ja ihan erilaista. Kaiken maailman pyttipannut jatkuvat näppärästi herne-maissi-paprikalla, pakastewokilla tai vaikka herneenpaloilla. Kaupan rahkapikarista saa kaksi jälkkäriä/välipalaa yhden sijaan laittamalla nätti jälkkärikulho puolilleen vaikkapa mustikkaa ja jakamalla rahkapikari siihen päälle makeutukseksi. Eineslasagnen (300 g) voi jakaa kahtia ja mätkäistä puoliskan tilalle purkillisen raejuustoa.
Projekti Timmimpänä Turkkiin:

Kuva

Kokonaispudotus:

Kuva

Tavoitteet: 73,0kg-70,5kg (normaalipaino!)

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”