Mitä sipsin himoon?

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

HensQ_

Mitä sipsin himoon?

ViestiKirjoittaja HensQ_ » Ke Helmi 28, 2007 6:06 pm

En nyt tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta mikä auttaa sipsin himoon?

Mulla on ihan hirveä sipsi himo välillä, jos kaupassakin on niin tuntuu että pitäs silmät kiinni kävellä sipsi hyllyjen ohitte. Tai jos jollain on sipsiä perheessä ni tekis mieli kokoaika olla siellä norkoomassa niitä. :cry:

anesthesi
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0
Viesti:

ViestiKirjoittaja anesthesi » Ke Helmi 28, 2007 6:12 pm

Tee itse kotona omia sipsejä. Siivuta perunoita ohuiksi siivuiksi, mausta mielesi mukaan (sutaise vaikka pullasudilla ihan pikkuisen öljyä pintaan ennen maustamista, jos pelkäät että mausteet palavat) ja kypsennä uunissa. Mitä ohuempia siivuja jaksaa leikellä, sitä parempaa tulee. Uunin asteiksi voisin näin lonkalta arvella 200, ja ovat valmiita sitten kun ovat kypsän näköisiä. Hiilareitahan näissä on, mutta lisäaineita ja rasvaa paljon vähemmän kuin kaupan snackseissa.

Auttaisikohan maustetut riisi- tai maissicrispit tähän himoon sulla? Jos maku on liian pliisu niin luulisi aromisuolan tai vastaavan ryydittävän makua paremmaksi. Tai sitten ihan vain kevytpoppareita esim. puoli pussia, niin jääpä sitten taas muutama sata kaloria syömättä.
Projekti Timmimpänä Turkkiin:
Kuva
Kokonaispudotus:
Kuva

Tavoitteet: 73,0kg-70,5kg (normaalipaino!)

Sunny
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 104
Tavoitepaino: 68
Pituus: 161
Laihdutustapa: VLCD

ViestiKirjoittaja Sunny » Ke Helmi 28, 2007 7:13 pm

Jos siis haluat keksiä jotain muuta naposteltavaa sipsien sijaan, niin kannattaa miettiä miksi niitä sipsejä tykkää syödä. Jos esim. tykkäät vaan napostella jotain telkkarin ääressä, niin tee iltapalaksi jotain missä on mahdollisimman paljon naposteltavaa - lohkoa esim. hedelmiä ja syö lisäksi pieni määrä pähkinöitä tms. Jos taas tykkäät dippikastikkeesta, dippaa kevytkermaviiliin tehtyyn kastikkeeseen kasviksia.

Jos taas tykkäät sipseistä niiden koostumuksen tai sen rouskutuksen vuoksi, niin uudessa Me Naiset -lehdessä oli esitelty hauska tuote joka meni heti mun kauppalistalle: omenasipsit. Siinä ei ole valitettavasti kerrottu valmistajaa eikä kuvastakaan erota, mutta kyseessä on siis Apple Chips -niminen tuote joka on samanmallisessa purkissa kuin Pringelsit. Lastujen sanotaan rutisevan suussa ihan kuin sipsit, mutta ovat kuivattua omenaa johon ei ole lisätty mitään ja vitamiinit ja hivenaineetkin on säilyneet. En tiedä ovatko jo ilmestyneet kauppoihin.
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/weCTEOf/]
Kuva
[/url]

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » Ke Helmi 28, 2007 8:01 pm

Kiitosta vinkeistä. Sipseissä vissiin himottaa se maku ja emmä tiiä, ne vaan on niin täydellisiä. :lol:
Pitää kokeilla niitä ite valmistaa. :)
tuleeko niistä sitten yhtä rapsakoita?

pinni
Tavoitepaino: 80
Pituus: 165

ViestiKirjoittaja pinni » Ke Helmi 28, 2007 8:15 pm

Omppulastuja on ainakin Oulun kaupoissa jo näkynyt, aika hintavia vaan ovat. Jos teet itse noita "sipsejä", niin laita mukaan porkkanasiivujakin, joku taisi niitä kehua. Light-popparit on minut pelastanut monesta sipsinhimosta, ja pähkinät! Suosittelen erityisesti Lidlist löytyvää Mexico mix:iä, missä on suolapähkinöitä, kuorrutettuja pähkinöitä, jotain joiden nimiä en tiedä ja muistaakseni auringonkukansiemeniä. Huippuhyviä, ja vaikka rasvaa ja suolaa onkin, niin ei käsittääkseni yhtä paha kuin sipsit. Enkä minä ainakaan jaksa noita ihan niin paljon syödä kuin sipsejä..

nimim. saman ongelman kanssa painiva
Sinnillä etteenpäin.

anesthesi
Viesti:

ViestiKirjoittaja anesthesi » Ke Helmi 28, 2007 11:11 pm

HensQ_, ikävä kyllä kotona ilman teollista rasvakeitintä tehdyistä ei koskaan voi saada yhtä rapeita kuin oikeista sipseistä. Maun saa suht kohdalleen yrityksen ja erehdyksen kautta oikeilla mausteilla. Kyllä noihinkin rapeutta saa, mutta itse tehdyissä rapeus on suoraan verrannollinen siivun ohuuteen. Mitä ohuempi perunasiivu, sitä rapeampi lastu (ellei se pala). Nimim. joskus siivunsa katkerasti käräyttänyt :D

Kuva

Kokonaispudotus:

Kuva

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » To Maalis 01, 2007 11:37 am

Jos ne leikkaa juustohöylällä ni saahan niist aika ohuita vissiinki. :)

Näin muuten unta noist omenalastuista. :lol: :lol:

Sunny
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja Sunny » To Maalis 01, 2007 12:25 pm

HensQ_ kirjoitti:Näin muuten unta noist omenalastuista. :lol: :lol:

:lol:
siisii kirjoitti:Omppulastuja on ainakin Oulun kaupoissa jo näkynyt, aika hintavia vaan ovat.

Tuossa lehdessä sanottiin että purkki maksaa 2,50 €.

Mitä tulee noitten kotisipsien rapeuteen, niin jossain lehdessä sanottiin just että kun tekee kotona ranskalaisia perunoita niin niistä saa rapeampia kun ne paistaa kahteen kertaan. Olettaisin että sama voisi toimia sipsienkin kanssa. En nyt vaan muista että miten ne ohjeet tarkalleen meni, pitikö ne välillä jäähdyttää tms. Täytyy kaivaa se lehti jostain käsiin.
Viimeksi muokannut Sunny, To Maalis 01, 2007 6:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
[/url]

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » To Maalis 01, 2007 1:08 pm

Onko muuten suolakeksit hirveen rasvasia? Jos ne jotenkin auttas asiaan.

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » To Maalis 01, 2007 1:20 pm

Mulla on sipsien haluun yksinkertaisesti yksi kova nyrkki naamaan:

Se on sellainen että katson pienen sipsipussin kyljestä kaupassa paljonko siinä on kilokaloreita. Tässä vaiheessa ollaan siis jo siinä tilassa, että "no jos en ottais tuota isoa, vaan tommoisen pienen light pussin". Katson ihan vaan kun en muuten muistas tai tietäs. Sitten taas kauhistelen "on täs kyl ihan hirveesti..näin vähän ja noin paljon kaloreita.." :lol: Se sammuttaa yleensä palavimman innon heittää pusseja itselle kärryyn (siis meillä isäntä sitten ottaa, joten mun on tehtävä aina oma periaatepäätös että en syö niitä mitä taloon tuodaan).

Sitten sijaistoiminto: päätän lampsia meetwurstiosastolle, ja ostan sellaisia paprika-chili-vai mitäneon meetwurstiviipaleita. Niitä mätkäytän 5-6leivinpaperin päälle ja mikroon, ja annan töristä niin kauan että ne menee ihan rapeiksi, sikasuolaisiksi ja rasvat valuu leivinpaperille. Sillä aikaa teen kermaviilidipin ja kurkkua ja porkkanatikkuja. Syön sitten rapeankuiva metukkalastut ja kasvistsydeemit viinin kera - ja tunnen lottovoittotyytyväisyyttä kun en ole syönyt kourakaupalla sipsejä.

Sipsien energiaeroista olen havainnut, että sellainen tosi vanha sortti taffel Raffel - ne kierteet - sisältävät jopa aavistuksen vähemmän energiaa kuin joidenkin merkkien light sipsit. Sillä nyt mitään väliä ole...yhtä lihottavia kaikki - mutta siis ihan vaan muuten vaan että on sellaistakin tullut vertailluksi.

Ja sitten on ollut ihan toimiva keino sekin, että ottaa vain sen yhden- kaksi kourallista, eikä ota enempää. Period. Lautaselle se satsi nähtäville - niistä nautitaan - eikä silleen että kourii pussista x-määrän pitkin iltaa. Ja viereen lautaselle muutakin naposteltavaa niin annos kestää pidempään. Se määrä ei kenenkään painonpudotusta kaada.
Kuva

laalaa
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 65
Tavoitepaino: 55
Pituus: 160
Laihdutustapa: Pääasiassa pyöräily ja jumpat.

ViestiKirjoittaja laalaa » To Maalis 01, 2007 2:57 pm

HensQ_, ikävä kyllä kotona ilman teollista rasvakeitintä tehdyistä ei koskaan voi saada yhtä rapeita kuin oikeista sipseistä.

Kotitalouksiinkin myyää nykysi rasvakeittimiä, pikkuisia pöytämalleja ja jopa täälä 7000asukkaan kyläpahasessa myyää lähikaupassa upporasvaa joten onnistunee sipsien teko kotonaki.
Kuva
Lyhyen aikavälin tavoite.

anesthesi
Viesti:

ViestiKirjoittaja anesthesi » To Maalis 01, 2007 6:28 pm

laalaa, saahan rasvakeittimiä toki postimyynnistäkin, mutta rasvakeittimellä tekemällä kaikki kalorit mitä uunilla säästettäisiin saadaan sitoutumaan perunanpaloihin. Lopputuloksena on omatekoinen sipsi, jossa on tasan yhtä paljon kaloreita kuin kaupan snackseissakin. Kiehuva rasva rapeuttaa kivasti, mutta uunissa kypsentämällä öljyä ei ole pakko käyttää ollenkaan. Peruna kun on sellainen tuote, että se kyllä imaisee rasvaa itseensä ihan mukavasti.

Kuva

Kokonaispudotus:

Kuva

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » To Maalis 01, 2007 8:35 pm

Niin, aattelin kanssa että jos sen rasvakeittimessä keittää niin kai siinä on aikas paljon niitä kaloreita.

Toi meetvursti juttu kuulostaa aika hauskalta, ite kun oon kanssa hirvee metukan ystävä, mut neki tuppaa olee rasvasia. :D

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » Pe Maalis 02, 2007 11:24 am

Mutta 5-6 mikrossa kuivatetussa metukkasiivussa on paljon vähemmän energiaa kuin puolessa pussissa sipsejä :lol: .
Kuva

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » Pe Maalis 02, 2007 1:08 pm

maryann On varmasti. :D
Onko siinä maussa sitte eroa, kärventääkö kevyitä metukoita vai normirasvasia?

Sunny
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja Sunny » La Maalis 03, 2007 9:49 pm

Omppulastut testattu. Suosittelen lämpimästi! Aion käyttää jatkossakin sellaisiin viikonloppuiltoihin jolloin tekee mieli ostaa jotain naposteltavaa.
Kuva
[/url]

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » Su Maalis 04, 2007 7:07 pm

Sunny hyvähyvä. täytyy sitte itsekin kokeilla. :)

Kokeilin muuten noita metukka juttuja, oli kyllä parempia kun ajattelin. paitsi että kokeilin ihan normaaleilla meetvursteilla kun niitä tuolta kaapista löyty, ja ne on suolasempia kuin normaalit.
Kokeilen uudemman kerran kun ostan vaan eka niitä "maullisia" :wink:

Liina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Liina » Ti Maalis 06, 2007 3:54 pm

Meetvurstia ei ole tullut koskaan kokeiltua, mutta olen "kuivannut" samalla tekniikalla mikrossa muita leikkelesiivuja.

Minäkin kokeilin noita omenasipsejä, mutta jostain syystä en pitänyt. Olen joskus ostanut pussissa kuivattuja omenoita (en nyt muista energiatietoja, eli onko suuria eroja noihin sipseisin), josta olivat ohuempia ja jotenkin "kirpeämmän" makuisia, ne sopivat paremmin minun makuuni.
"Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen."

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » Ti Maalis 06, 2007 5:49 pm

Omenalastuista, vai mitä lie onka, piti kysyä, että Miltä osastolta niitä löytää? ja millasessa muodossa ne on? niinku pringlesit vai?

Sunny
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja Sunny » Ti Maalis 06, 2007 7:39 pm

HensQ, ainakin meidän Prismassa omenalastut löytyi osastolta jolla on kuivatut hedelmät ja pähkinät sun muut. Semmonen samanmallinen purkki kuin Pringles, valkovihreä purkki ja alareunassa punaisia omenoita.
Kuva
[/url]

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » Ti Maalis 06, 2007 8:41 pm

Okeij, täytyy mennä kattomaan. :)

Ostin tänään valkosipulin makusia metukoit, pitää illalla kokeilla miltä maistuu :)

alive2day
Viesti:

ViestiKirjoittaja alive2day » Ma Huhti 09, 2007 1:21 pm

Nyt on muuten Allevolla sellainen minisnacks pussi (löytyy isommista kaupoista luontaistuotetteiden yhteydestä yleensä, missä on nutrilettit yms.). En ole maistanut, mutta pussi on sopivan pieni yhdelle ihmiselle ja sisältää vain 99 kcal (koko pussi). Suosittelen pahimpaan himoon.

Sitten on tietysti ne maissinaksut missä ei ole suolaa eikä rasvaa. Ihan pelkistään ne eivät maistu miltään, mutta dipin kanssa on ihan ok.

Kannattaa kokeilla myös tehdä itse juustotikkuja (kokeilin ja oli hyvää):

http://www.mammadieetti.net/keittokirja ... otikut.htm
Kuva

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » Ke Touko 02, 2007 6:13 pm

Nyt minäkin olen korkannu omppasipsit. Olivat muuten tosi makeita. Eikä kandee koko purkii syyvä kun energiaa oli niinkin paljon kuin 380 kcal. Mä en kyl vois syödäkää niin paljon niitä :lol: . Mutta ostan toistekin, dippijuttujen kylkeen nii saa suolaisenmakeaa.

Sen putelin pringles-malli ja "chips" tuotemerkissä sekä sijoittaminen sipsien viereen varmaan auttaa psykologisesti.....jos ihan sama tuote olis myynnissä muiden kuivahedelmien luona eri pakkauksessa "rapeat kuivaomenat", ei niitä osais ehkä sipsinhimoa korvata.
Kuva

Lintetsa
Aloituspaino: 90
Tavoitepaino: 70
Pituus: 159
Laihdutustapa: VHH, VLCD, PV, milloin mitäkin
Laihdutushistoria: 2008 syksyllä paino 83 kg, 2009 kesällä paino 70 kg, kesällä 2010 paino 85 kg, keväällä 2011 paino 90kg ja nyt siitä toivottavasti suunta jälleen alaspäin.

ViestiKirjoittaja Lintetsa » Su Kesä 10, 2007 10:20 pm

Kiitos anesthesi vinkistä, tein tossa eilen illalla ja olin aivan taivaallisen makuisia :D
Kuva
Kuva

Minna213
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minna213 » Ma Heinä 02, 2007 3:37 pm

Minäkin testasin juuri omenalastuja. Pettymys oli suuri kun ne olikin niin hirmuisen makeita :( Ei siis toiminut sipsinkorvikkeena minulla, koska makeus oli mulle aivan liikaa. Tosi rapeita ne kyllä on ja soveltunevat hyvin dippaamiseen. Itse en dippailusta välitä joten lastut jäi mulla syömättä. Olivat muuten aika kalliita, 2,5e/putkilo :O
Aloitus 1.7.2007. Tavoitteeni 56kg 1.11.2007 mennessä
Kuva
Punnitus sunnuntaisin

Emsku
Tapaterhi
Pituus: 175

ViestiKirjoittaja Emsku » Ma Heinä 09, 2007 2:37 pm

Kurkkuviipaleet, joitten päällä on aromisuolaa. Maistuu ihan sipsiltä. Kaloreita vähän, mut suolaa tietenki ihan riittämiin...
Kuva

Minna213
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minna213 » Su Heinä 15, 2007 11:41 am

Voin lämpimästi suositella Allevon vähärasvaisia snackseja! Joku sen jo mainitsikin, muttei ollut kokeillut. Pieni pussihan se tietty on ja maksaa huimat 2e, mutta kaloreita pussissa vain 100. Ovat tosi hyviä ja suolaisen naposteltavan himo lähtee takuulla :)

http://www.allevo.nu/Site/Templates/Pro ... anguage=FI
Aloitus 1.7.2007. Tavoitteeni 56kg 1.11.2007 mennessä

Kuva

Punnitus sunnuntaisin

koo

ViestiKirjoittaja koo » Ma Heinä 16, 2007 5:16 pm

Väinämöisen palttoonnapit dippailtuna on parempaa kuin sipsit! Ja kaiken lisäksi täyttävät mahaa kohtuu tehokkaasti vaikka ovat niin pieniä:ei jaksa syödä kerralla kovinkaan paljoa. Nam.

Zanzara
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zanzara » Ma Heinä 30, 2007 2:29 pm

Mina olen melkoinen sipsimonsteri ja taalla missa asun niita myydaan "katevissa" pikkupakkauksissa jokaisessa kioskissa ja kaupassa...helposti tarttuu mukaan kun nalka yllattaa (HYI PAHA!!). Sen sijaan olen pyrkinyt ostamaan pikkuisia popcorn-pusseja...15 grammaa on ihan riittava hillitsemaan suolaisen himon eika siita juuri mitaan kaloreja tuu! Siis suolaahan siina on mutta vahemman kuin sipseissa.

mammamia
Viesti:

ViestiKirjoittaja mammamia » Ti Elo 28, 2007 8:17 am

Minna213 kirjoitti:Voin lämpimästi suositella Allevon vähärasvaisia snackseja! Joku sen jo mainitsikin, muttei ollut kokeillut. Pieni pussihan se tietty on ja maksaa huimat 2e, mutta kaloreita pussissa vain 100. Ovat tosi hyviä ja suolaisen naposteltavan himo lähtee takuulla :)

http://www.allevo.nu/Site/Templates/Pro ... anguage=FI

saako näitä ihan tavallisesta ruokakaupasta ja missä päin niitä on..
en oo ennen törmänny moisiin..
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w5sIKhN/]
Kuva
[/url]

Lintetsa
Aloituspaino: 90
Tavoitepaino: 70
Pituus: 159
Laihdutustapa: VHH, VLCD, PV, milloin mitäkin
Laihdutushistoria: 2008 syksyllä paino 83 kg, 2009 kesällä paino 70 kg, kesällä 2010 paino 85 kg, keväällä 2011 paino 90kg ja nyt siitä toivottavasti suunta jälleen alaspäin.

ViestiKirjoittaja Lintetsa » Ti Elo 28, 2007 8:57 am

Ainakin K-Supermarketeissa taitaa olla siellä lisäravinnehyllyssä eli mistä löytyy sitten kaikennäköistä pilleriä, samoin kun nuo muutkin nutrausjauhot ja -patukat.
Kuva
Kuva

Sunny
Pikkuterhikki

ViestiKirjoittaja Sunny » Ke Syys 05, 2007 10:12 pm

maryann kirjoitti:Nyt minäkin olen korkannu omppasipsit. Olivat muuten tosi makeita. Eikä kandee koko purkii syyvä kun energiaa oli niinkin paljon kuin 380 kcal. Mä en kyl vois syödäkää niin paljon niitä :lol: . Mutta ostan toistekin, dippijuttujen kylkeen nii saa suolaisenmakeaa.

Mun piti kommentoida tähän jo ajat sitten mutta enhän mä oo muistanu. Maryann, siinä putelissa on n. 190 kcal. Se on 50 gramman purkki. Hassua kun mun makuun noi omput ei oo ollenkaan makeita, ei ne toki suolasen himoon paljon auta...Mutta ite tartten joskus vaan yksinkertaisesti jotain mitä kauhoa suuhun tv:n ääressä ja noi toimii siinä tarkoituksessa.
maryann kirjoitti:Sen putelin pringles-malli ja "chips" tuotemerkissä sekä sijoittaminen sipsien viereen varmaan auttaa psykologisesti.....jos ihan sama tuote olis myynnissä muiden kuivahedelmien luona eri pakkauksessa "rapeat kuivaomenat", ei niitä osais ehkä sipsinhimoa korvata.

Meillä noi on sijoitettu nimenomaan muiden kuivahedelmien joukkoon.
Kuva
[/url]

alive2day
Viesti:

ViestiKirjoittaja alive2day » La Helmi 16, 2008 8:07 pm

Tällainen resepti löytyi Hanna Partasen Kauneus ja terveys -lehdelle tekemätä tehoviikko-ohjelmasta:

RUISTIKUT JA DIPPI

(4 annosta)

6–8 viipaletta Real-ruisleipää
½ dl rypsiöljyä
1–2 valkosipulinkynttä
Dippi:
2 dl kevytkermaviiliä
tuoretta korianteria tai basilikaa
1 tl suolatonta sitruunapippuria

Leikkaa Real-leivästä pitkiä sentin paksuisia tikkuja. Voitele valkosipulimurskalla maustetulla öljyllä ja paista uunissa 225 asteessa 10–15 minuuttia.

Sekoita hienonnetut yritit kermaviilin joukkoon ja mausta sitruunapippurilla.

Dippaile ruistikut kermaviiliin.
Kuva

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » La Helmi 16, 2008 9:38 pm

alive2day Tuo kuulosti hyvältä! Taidan ens kerralla, kun meen kauppaan ostaa realia :)

elovena

ViestiKirjoittaja elovena » Su Helmi 17, 2008 5:11 pm

ja yksi hyvä ohje on kanssa (ja helppo) : ruisleivästä repiä sormenpään kokoisia paloja uuninpellille, ihan vaan sellaisenaan. uuni päälle 200 asteeseen, leivät heti sinne, ja noin kymmenisen minuuttia pitää niitä siellä. sitten heti kaataa ne johonkin kippoon, ruttia öljyä päälle jonkin verran, sekoittaa, sitten maustaa tex-mex jauheella ja vähällä suolalla. ja sekoittaa taas... on meinaan törkeen hyviä ja mausteisia. ja tulee tosi rapeita. itse annan niiden hiukan kärtsähtää mustaksi....nam :D

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”