Kasvirasva paistamisessa ???

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

tuuve

Kasvirasva paistamisessa ???

ViestiKirjoittaja tuuve » Ma Loka 30, 2006 11:37 pm

Heippati "Terhiläiset",
Olen juuri kirjautunut joukkoonne. Painon pudotusta on edessä, n 10 kg pitäisi saada lähtemään. Vaa'an kieli ei ole vielä liikahtanut, mutta nyt olen jo oikeassa vireessä.. se on hyvä alku. Vire on ollut haussa pitempään, mutta aina vaan sorruin iltasella mässäämään.. Virehän tässä laihdutuksessa onkin se a ja o.

>> Nyt ei kylläkään ole kyse ihan siitä itsestään eli laihdutuksesta vaan ruoka-aineen ominaisuudesta. Käytän vain kasvirasvoja/-öljyjä leivän päällä sekä paistamiseen jne. Vältän voita yms kovia rasvoja. Törmäsin kerran kommenttiin, että "Ethän kuitenkaan sinäkään sentään käytä kasvirasvaa paistamiseen. Sen koostumushan muuttuu lämmitettäessä eikä se olekaan sitten ollenkaan hyväksi.." Minulle ei kuitenkaan selvinnyt, että A) onko asiassa jotain perää, onko kasvirasvat paistamisessa jotenkin huonoja B) ja jos on, niin, mitä siinä sitten lämmitettäessä tapahtuu?

Googlettamalla en löytänyt vasauksia, joten keksin kysyä asiaa täältä Terhiläisiltä, koska täällä on käsitykseni mukaan ravintoasioihin perehtynyttä väkeä... älkää antako mun pettyä :wink:

Mukavia syksyisen kirpeitä lenkki-iltoja,
Toivotteleepi Tuuve

pisama82
Aloituspaino: 74
Pituus: 173
Laihdutustapa: heikkilä-zone-raakaravinto-luomu -yhdistelmä :)

ViestiKirjoittaja pisama82 » To Marras 02, 2006 7:48 pm

Moikka Tuuve!

Käsittääkseni tuossa kommentissa viitataan lähinnä rypsiöljyyn ja auringonkukkaöljyyn. Kun näitä öljyjä kuumennetaan korkeisiin lämpötiloihin, syntyy karsinogeeneja. Tietääkseni oliiviöljy kestää paljon paremmin kuumentamista kuin rypsiöljy. Muita syitä en tiedä, miksei kasviöljyjä pitäisi käyttää. Rypsiöljyhän on muuten terveellistä, kunhan pitää vain huolen, ettei kuumenna sitä liikaa.

Tsemppiä laihdutukseen! :)

pisama :lumiukko
Kuva

maryann
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0

ViestiKirjoittaja maryann » To Marras 02, 2006 10:45 pm

Suomalainen Virgino kylmäpuristetty rypsiöljy vastaa ominaisuuksiltaan oliiviöljyä tai on jopa joissakin piirteissä parempi.

http://www.virgino.fi/kaytto/kaytto.html
Kuva

*Noora*
Aloituspaino: 108
Tavoitepaino: 65
Pituus: 168
Laihdutustapa: Painonvartijat feat. Vhh

ViestiKirjoittaja *Noora* » Pe Marras 03, 2006 12:18 am

pisama82 kirjoitti:Tietääkseni oliiviöljy kestää paljon paremmin kuumentamista kuin rypsiöljy.

Mun tietääkseni taas aivan päin vastoin.

Varsinaisesti asiasta en tiedä mutta kaikki kokit kokki/ruokaohjelmissa aina sanovat että oliiviöljy ei kestä suuria lämpötiloja, eivät siis suosittele paistamiseen sitä. Ainoastaan sellaisenaan ruokiin/salaatteihin.
Kuva

Elin@
Aloituspaino: 118
Tavoitepaino: 0
Pituus: 175
Laihdutustapa: Työstän 12 askeleen ohjelmaa
Laihdutushistoria: BED (6.vuotta toipumassa)
Viesti:

ViestiKirjoittaja Elin@ » Pe Marras 03, 2006 12:26 am

Samaa puhutaan karppipalstalla....muistaakseni! :lol: Mä paistan aina kaiken voissa.
What we need is more people who specialize in the impossible. -Theodore Roethke. Procrastination is the grave in which opportunity is buried. Vaikea lihavuus-BMI:stä lievään ylipainoon OA:n ohjelman avulla.

pisama82
Aloituspaino: 74
Pituus: 173
Laihdutustapa: heikkilä-zone-raakaravinto-luomu -yhdistelmä :)

ViestiKirjoittaja pisama82 » Su Marras 05, 2006 6:37 pm

Aijaa, minulla on aina ollut ihan toisenlainen käsitys. :o Olis kiva tietää tosta enemmänkin, koska itse paistan ihan kaiken oliiviöljyssä. Onko teillä jotain linkkejä tms kyseisestä aiheesta? Ihan jo senkin takia, jos oliiviöljystä muodostuukin jotain huonoja tai terveydelle haitallisia aineita tms sitä paistaessa, ja minä käytän sitä aina ja kaikkialla.. :shock:
Kuva

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”