Kesäkurpitsaa?

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

Nenive
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 115
Tavoitepaino: 74
Pituus: 172
Laihdutustapa: Syön vähemmän kuin kulutan? Liikuntaa sen verran että tuntuu.
Laihdutushistoria: Vuoristorata äkkipysähdyksillä.

Kesäkurpitsaa?

ViestiKirjoittaja Nenive » Ma Heinä 17, 2006 1:24 pm

Sain muovikassillisen kesäkurpitsaa viikonloppuna ja nyt siitä pitäisi tehdä jotain hyvää ja kevyttä. Kestohitti kesäkurpitsasta on ollut meillä wokki, jossa on ollut kesäkurpitsaa, herkkusieniä, sipulia ja paprikaa, vähän soijakastiketta ja valkosipulijauhetta. Mutta muovikassillisesta kurpitsoita sitä tulee aika paljon...
Kuva

putte
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0
Laihdutushistoria: olen kyllästynyt olemaan puttemainen, pienemmillä ruoka määrillä ja terveellisimmillä tavoilla eteenpäin :)

ViestiKirjoittaja putte » Ma Heinä 17, 2006 1:50 pm

Kokeile tehdä vaikka täytettyjä kesäkurpitsoita. Ne on todella hyviä ja itse saa valita mitä täyteeseen laittaa

*Noora*
Aloituspaino: 108
Tavoitepaino: 65
Pituus: 168
Laihdutustapa: Painonvartijat feat. Vhh

ViestiKirjoittaja *Noora* » Ma Heinä 17, 2006 4:50 pm

Sosekeitto on hyvää ja terveellistä. Jos tuntuu että kurpitsat alkaa mennä vanhaksi jossain vaiheessa niin voit tehdä lopuista sosetta ja pakastaa. Tehdä sitten myöhemmin sosekeittoa. Mun suosikki on kukkakaali-kesäkurpitsa sosekeitto johon voi laittaa koskenlaskija juustoa sekaan mauksi.
Kuva

Ninnu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ninnu » Ti Heinä 18, 2006 11:15 am

Mä tykkään tehdä kesäkurpitsasta ja muista kasviksista lisukkeen esimerkiksi uunikanalle. Tee ensin marinadi: rypsiöljyä, timjamia, basilikaa, basilico-viinietikkaa ja ripaus suolaa ja pippuria. Sitten pilko kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, porkkanaa jne lohkoiksi uunipellille ja sivele marinadia niiden päälle. Sitten vaan pelti uuniin vaikka grillivastukselle, niin saat grillivihanneksia. Tosiaan uunibroilerin kanssa tosi hyvää :D

Kesäkurpitsa käy myös salaatteihin pienenä suikaleena. Tai lisää pastakastikkeeseen.
Kuva

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » To Heinä 20, 2006 1:47 pm

Kesäkurpitsa on ranskalaisen köökin ratatoullen perusraaka-aine. Ratatoulleja on yhtä monta erilaista kuin kokkiakin, mutta tärkeintä on kasvisten hauduttaminen tomaattipohjaisessa liemessä rakkaudella uunissa. Tarvitset kesäkurpitsan lisäksi ainakin sipulia, keltaista ja punaista paprikaa, useita tuoreita tomaatteja (noin 10 kpl). Myös lehtiselleriä voi laittaa, sekä toki vaikka ruohosipulia, joku laittaa vähän porkkanaakin ohuina paloina. Kasvikset ruskistetaan kevyesti öljyssä, ja lisätään tomaattipalojen kanssa pieneen uunivuokaan. Mausteiksi mieluusti basilikaa, ehkä sitruunapippuria, suolaa, ehkä liraus soijaakin, ja muita oman maun mausteita - myös makeus taittaa kivasti kasvisten makuja eli sokeria tai hunajaa ripaus. Ravintoloissa usein pihvin lisuke.

Kokeile myös vaikka feta-kesäkurpitsa-paistosta, jossa lataat vuokaan päällekäin kesäkurpitsaa, fetajuustomurskaa, tomaattia ja mausteita. Paistos ei saa olla kovin korkea, tai se kuivuu, mielummin malatalaan ja laakeaan vuokaan.

Kaikenkaikkiaan kesäkuprpitsallahan voi jatkaa mitä tahansa liharuokaa kasvisvoittoisemmaksi. Se kun on itsessään varsin mauton, joten mausteita käyttävä saa maittavaa ja vähäkalorista täytettä esimerkiksi patoihin, vartaisiin ja wokkeihin.

Jos kesäkurpitsa on kasvanut vähän kuivassa, se voi olla kitkerä. Halkaise kurpitsa ja ripota viipaleiden päälle suolaa, ja anna sen imeä kitkerä soluneste pois - huuhtele viipaleet ja käytä.

Kreikkalaiset osaavat monipuoliset "suvipumppu" reseptit. Käy vaikka kattomassa miten tehdään Kesäkupitsapihvit/pullat.
http://www.explorecrete.com/cuisine/rec ... ftedes.htm
Kuva

kipeemuttamakee
Viesti:

ViestiKirjoittaja kipeemuttamakee » Su Elo 13, 2006 12:01 am

Mun lemppari kesäkurpitsavuoka:

kurpitsanpaloja, sipulia, tölkki tomaattimurskaa, tonnikalaa öljyssä (valutetaan pois) mausteita, aurajuustoa.
paistetaan uunissa pehmeäksi.
Maistuu ja tuoksuu hyvälle mutta näyttää kauheelle. En oo laskenu kaloreita (enkä laske!)
:annos
Olen kulkenut pitkän matkan mutta olen vasta tässä. "Olet vasta tässä" he sanovat.
Mutta kukaan ei kysy kuinka kaukaa olen tähän hetkeen tullut.

Pulleena
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pulleena » Ma Elo 14, 2006 3:15 pm

Kesäkurpitsaa voi myös pakastaa. Raastat vain suht. hienoksi raasteeksi, pusseihin ja pakkaseen. (Hyvää sosekeiton, kasvislettujen tai sämpylöiden raaka-ainetta.) Myös viipaleet ja kuutiot voi pakastaa, kun esikeittää niitä hetken vedessä. Tätä en ole kokeillut, mutta tuo raakaraasteen pakastus onnistuu maun kärsimättä.

P.S. Isoista kurpitsoista kannattaa poistaa isot siemenet, sillä ne aiheuttavat helposti vatsavaivoja ja ripulia. Kokeiltu on...
Odotusajan painonhallintaa (la 16.3.08 ):
3.12. 91,2 kg | 10.12. 90,2 kg | 17.12. 90,8 kg | 31.12. 92,2 kg
7.1. 93 kg | 14.1. 94,4 kg | 21.1. 94,2 kg | 28.1. 94,0 kg
4.2. 94,8 kg | 11.2. 95,5 kg

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”