Osaatteko jotain raparperistä?

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

maryann
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0

Osaatteko jotain raparperistä?

ViestiKirjoittaja maryann » La Kesä 03, 2006 12:38 pm

Mulla kasvaa pihalla kaksi hillittömän suurta rapsukkapuskaa. En ole millään keksinyt mitä ihmettä niistä valmistaisi - muuta kuin sitä iänikuista kiisseliä.

Rapsukkareseptit kun ovat kaikki hyvin rasvaisia tai sokerisia, ja usein myös leivonnaispohjaisia - raparperipiirakkaa, raparperikääretorttua, raparperimehua, raparperi-mansikkahilloa/hilloketta tai rapaperi-hedelmäsalsaa.

Nyt siis haussa täysin uusia reseptejä - jotka olisivat sopivia laihduttajallekin. Löytyykö? Onhan se vähän hapan ja hankala raaka-aine, mutta eiköhän jollain Terhikillä ole JOTAIN takataskussa.

Tai sitten kasvakoot koristeena kuten ennenkin... :cry: .
Kuva

*Noora*
Aloituspaino: 108
Tavoitepaino: 65
Pituus: 168
Laihdutustapa: Painonvartijat feat. Vhh

ViestiKirjoittaja *Noora* » Su Kesä 04, 2006 9:00 am

Ootkos koskaan tehnyt vispipuuroa? Raparperista tulee tosi hyvää. Ohjeen löytää kyllä vaikka netistä tai keittokirjoista. Ite teen "omasta päästä" aina. Keittelee raparperit hyvin, lisää mannasuurimot. Sitten lopuksi kun ei enää keitä niin olen laittanut osaan sokeria(mies ja lapsi) ja osaa makeutusainetta(itelle). Lopuksi koneella vispaa kunnolla että tulöee paksua ja kuohkeaa. On tosi hyvää kylmänä ja kuumana. Aamulla ja välipalana. Mukaan voi heittää vaikka mansikoita vaihteluksi. :D
Kuva

Hippo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hippo » Su Kesä 04, 2006 12:15 pm

Raparperimehu on hyvää :D
"Edina - 'Inside of me, sweetie, inside of me, there is a thin person just screaming to get out.'
Mother - 'Just the one, dear?" (Absolutely Fabulous)

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » Su Kesä 04, 2006 3:50 pm

Raparperimehu on varmasti hyvää....mutta ei nyt niitä sokerisia kuitenkaan tälläkertaa :D.

Tuota vispipuuroa voisi kyllä miettiä - lapset varmasti pitäisivät. Minä en sitä ihan syömäll rupea syömään kun olen huomannut hyvähiilarisen ruokavalion sopivan parhaiten - ja onhan siinä vispauspuurossa ihan kilokaloreitakin kiitettävästi.
Kuva

Lady
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lady » Su Kesä 04, 2006 5:35 pm

Oikein tuo kysymyksesi jäi mietityttämään ja googlailin reseptejä iltapäivällä niin kun leivonnaiset rajaa pois, niin vähän on vaihtoehtoja. Eipä mitään mainittavaa jäänyt haaviin. Sokeria kuitenkin on aina happamuutta taittamassa ja maitotuotetta pitää olla raparperin oksaalihapon vuoksi. Onneksi meidän raparperit ei niin intoudukaan kasvamaan, jos niistä jonkun piirakan tekee, se saa riittää.

Kiinostavaa olisi kokeilla tehdä sementistä raparperinlehteä muottina käyttäen puutarhaan astinkiviä...

~Kuutamo~
Viesti:

ViestiKirjoittaja ~Kuutamo~ » Su Kesä 04, 2006 6:00 pm

Muista maitotuotteet raparperin kanssa ettei osteoporoosi pääse yllättämään. :D Mummo aina muisti muistuttaa vaikka vain viipaleen olisi maistanut.
Kuva

Kokonaistavoite

Kuva

kipeemuttamakee
Viesti:

ViestiKirjoittaja kipeemuttamakee » Ma Kesä 05, 2006 3:23 pm

Meillä oli kans lapsena aina pakko juoda maitoa jos söi vaikka raparperikiisselii *muistelee*
Mä olen kanssa suunnitellu lintujen juottoallasta mallina raparperinlehti, olen nähny, oli kiva.
No mä oon tosi kova aina suunnittelemaan......Join just raparperikiisselii ihan sokerilla maustettuna :oops: mut oli vissii päivän toinen pääateria.
Ihanan kesäistä tänään :lol:

maryann

ViestiKirjoittaja maryann » Ti Kesä 06, 2006 11:35 am

Tosi on Lady - olen tätä jo toista vuotta miettinyt ja selannut netistä minäkin että löytyiskö jotain laitettavaa. Tuloksetta.

Minäkin olen tullut siihen tulokseen että sellainen söötti rapsulehtiallas olis varmaan toiseksi paras hyötykäyttöä raparperille :D. Paras on nimittäin antaa sen kasvaa upeaksi kukkivaksi puutarhakasviksi - se on todella näyttävä hyvin lannoitettuna, kuin jokin etelän sademetsäkasvi, rehevä ja todella kookas.

Tuo kalsiumiasitova oksaalihappojuttu on tärkeää kun raparperia syödään suuria annoksia. Yksi kiisseliannos tai raparperipiirakanpala ei vaadi maitotuotteita kylkiäiseksi - mutta jos päivittäin syö rapsua ja vielä runsaasti, alkaa oksaalihappo vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen elimistössä.

OT - Pinaatissa on muuten enemmän oksaalihappoa kuin raparperissa. Pinaattiakin syödään tosin usein raparperin tavoin vain melko vähän kerrallaan ja usein ei viikottain sitäkään, joten sekään ei ole niin "vaarallista". Mutta yleensähän pinaattikeittokin on kermalla tai maidolla tainnutettu. Tietty virtsa- ja munuaiskiviä ennen sairastaneet saattavat varoa molempia, koska oksaalihappohan voi niitäkin saada aikaan.
Kuva

Pulleena
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pulleena » Pe Kesä 09, 2006 12:13 pm

Isoja raparperin lehtiä voi myös käyttää kasvimaalla torjumassa itikoita. Taimi istutetaan raparperinlehteen tehdyn kolon kautta maahan ja sitten se oksaalihappo pitää loitolla jotain mömmiäisiä (en nyt muista mitä).

Raparperipiiras vaniljakastikkeen kera (tai marenkihunnussa) kuuluu minun alkukesääni, kaloreista viis. (Ne voi kuluttaa lenkillä tai salilla tai kasvimaalla kykkiessä...) Ja varsinkin jos syö ensin hyvän protskuaterian, niin piirakan hiilarit ehkä hiukan kumoutuvat. :P
Odotusajan painonhallintaa (la 16.3.08 ):
3.12. 91,2 kg | 10.12. 90,2 kg | 17.12. 90,8 kg | 31.12. 92,2 kg
7.1. 93 kg | 14.1. 94,4 kg | 21.1. 94,2 kg | 28.1. 94,0 kg
4.2. 94,8 kg | 11.2. 95,5 kg

koo

ViestiKirjoittaja koo » To Heinä 27, 2006 12:09 pm

Raparperichutney

500 g raparperia
1 sipuli hakattuna
1 valkosipulinkynsi puristettuna
1-2 chilipippuria hakattuna
20g tuoretta inkivääriä tai 2rkl kuivattua
2 dl raakasokeria
1 tl suolaa
1/2 dl omenaviinietikkaa

Keitetään miedolla lämmöllä 1/2 tuntia (ei tartte hämmennellä kauheesti) ja jäähdytetään ennen purkittamista. Maistuu liharuokien ja kasvisten kanssa.

Magrat
Viesti:

ViestiKirjoittaja Magrat » To Heinä 27, 2006 4:39 pm

Ainakin raparperimehua ja kiisseliä voi tehdä ilman sokeriakin. Silloin tietysti tarvitaan makeutukseen jotakin muuta makeutusainetta, joten ei sovi makeutusaineita karttaville. Minä tykkään sen verran happamista ruoista, ettei noista kumpikaan kaipaa paljoa makeutusta.

nanof

ViestiKirjoittaja nanof » Pe Heinä 28, 2006 11:07 pm

raparperihän on hyvää ihan paljaaltaan kuoret vaan pois ja nam,hyvää on.

Sue Ellen
Aloituspaino: 133
Tavoitepaino: 90
Pituus: 168
Laihdutustapa: Painonvartijat
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sue Ellen » To Heinä 17, 2008 8:48 pm

Raparperikiisseliä! Mausteeksi vaniljasokeria tai kanelia ja makeutukseksi makeutusainetta, itse tykkään Lidlin nestemäisestä! Sitä ei tarvi kuin ripsauksen vain. Lähes kaloritonta ja saa syödä hyvällä omalla tunnolla. :)
Ei niin suurta surua, ettei suklaa helpottaisi.

Kuva

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”