Mä teen todella harvoin keittoja, käytännössä vain näitä kahta:
Porkkana-bataattisosekeitto
1-2 bataattia
2-4 porkkanaa
2 kasvisliemikuutiota (tai yrttikuutiota tms)
Nippu tuoretta korianteria
Suolaa ja mustapippuria
("Resepti" on oma, siksi määrät ovat niin summittaisia. Ja kyllä, rrrrrrakastan korianteria. Tästä tulee kohtuullisen monta annosta, olen pakastanut valmiiksi lounasannoksiksi. Mukaan voi laittaa halutessaan myös perunaa.)
- Laita bataatit, porkkanat ja liemikuutiot veteen kiehumaan. Keitä kunnes ovat pehmeähköjä. Kaada suurin osa liemestä toiseen astiaan odottamaan ja soseuta bataatit ja porkkanat. Lisää lientä pikkuhiljaa kunnes saat keitosta sopivan sakeaa. Lisää hieman suolaa ja pippuria ja silputtu korianteri.
Italialainen suppilovahverokeitto
Hieman mukailtu versio tästä Iltalehden reseptistä. Tästä minun versiosta tulee 2 reilua annosta.
n. 1,5 dl kuivattuja suppilovahveroita (tai 1,5 l tuoreita)
2 valkosipulin kynttä
1 keltasipuli
1 prk (400 g) tomaattimurskaa
1 rkl sokeria
2 kasvisliemi- tai yrttikuutiota
Suolaa, mustapippuria myllystä
Parmesaani- tai pecorinoraastetta
Basilikan lehtiä
Seuraksi maalaisleipää tai patonkia, pakasteena myytävä yrttivoipatonki sopii tämän kanssa erityisen hyvin
Liota kuivattuja sieniä lämpimässä vedessä tunnin verran ja puristele neste pois. Säästä liotusvesi. Kuullota sipuli- ja valkosipulisilppua öljyssä. Lisää sienisilppu. Hauduta hetki ja lisää tomaattimurska ja sokeri. Keitä kymmenisen minuuttia. Lisää liemikuutiot ja 5-8 dl liotusvettä (jatka tarvittaessa tavallisella vedellä) ja keitä vielä kymmenisen minuuttia. Mausta suolalla ja mustapippurilla ja ripottele pinnalle parmesaani- tai pecorinoraastetta ja basilikasilppua.
(Tuo pecorino ihan sen takia että mä en osta ikinä parmesania vaan käytän yhteen salaattiin pecorinoa ja raastan tuolloin loput siitä palasesta minigrip-pusseihin pakkaseen joten mulla on yleensä aina pecorinoa valmiina.)