Salaattivinkkejä?

Kevyempää ruokaa!

Valvojat: ViimeinenJojo, Flame

Mimmuli
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 0
Tavoitepaino: 0
Pituus: 0
Laihdutustapa: lchf
Viesti:

Salaattivinkkejä?

ViestiKirjoittaja Mimmuli » To Kesä 09, 2005 12:49 pm

Kesä on kohta kauneimmillaan ja vihanneksia saatavana hyvin kohtuulliseen hintaan. Salaatteja tekisi mieli, mutta mua vaivaa mielikuvituksen puute! Salaatteja teen, mutta aina samalla kaavalla: kurkkua, tomaattia, jäävuorisalaattia/kiinankaalta/salaatinlehtiä löytyy kaikista salaateista, lisänä vaihdellen : paprikaa, mozzarellaa, raejuustoa, fetaa, tonnikalaa, broileria, kinkkua ja/tai sipulia. Jos oikein alan hurjaksi, pistän mukaan jopa kukkakaalta :oops:

Kenelläkään ideoita/vinkkejä miten saada vaihtelua salaatteihin?
Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat. ~Rosedale

Lady
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lady » To Kesä 09, 2005 2:25 pm

Hei Mimmuli, tuo perussalaatti saa kivan säväyksen jo yrttilisäyksestä, tavalliset tilli, ruohosipuli ja persiljakin tuovat kivaa vaihtelua. meillä käytetään myös ituja paljon. Itse kasvatetut herneenversot ovat myös koristeellisia ja herkullisia.

Janey

ViestiKirjoittaja Janey » La Kesä 11, 2005 12:37 pm

Minä olen tehnyt kesällä myös lounaaksi ruokaisia salaatteja, joihin olen lisännyt keitettyä makaronia (kinkkusalaatti) tai riisiä (broilersalaatti) joskus myös paahdetun leivän palasia (fetasalaatti)

Kasvissalaatteihin olen lisäillyt mm. appelsiinia, omenaa, herne-maissi-paprikaa, keitettyä parsakaalia, mitä milloinkin sattuu löytymään :)

Noiden makaroni-riisi jne. -salaattien kanssa ei aterialla välttämättä tarvitse yödä juuri muuta.

blueberry
Viesti:

ViestiKirjoittaja blueberry » Ke Kesä 15, 2005 11:35 am

jos ruokavalioon sopii, niin rusinat ja varsinkin erilaiset pähkinät säväyttävät salaattia tehokkaasti.
Save a Horse - Ride a Cowboy!

Aino
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aino » Ti Kesä 21, 2005 1:38 pm

Mä olen pitänyt salaattini perin yksinkertaisina, siten niihin saa enempi vaihtelua. Perussuosikit:

-Ihan vaan tomaattia ja sipulia keskenään etenkin lasagnen + pastaruokien kanssa

-Tomaatti + kurkku + (sipuli) + (maukas kermainen) juusto

-Pakasteesta hernemaissipaprikasekoitusta + mitä milloinkin - kurkkua, tomaattia tm tuoretta ja jotain protskua vaihdellen feta, tonnari, raejuusto. Höysteeksi kastiketta ja kreikkalaisia mietoja pippureita. Pakasteesta lisäilen myös papuja, pelkkiä herneitä ja joskus sipuliakin. Helppo kasata lautaselle ja odottaa, että on sulaneet ja lisätä tuoreet + protskut päälle.

-tämä ei varsinaisesti ole salaatti, mutta yleensä laitan pakkasesta sitä kukkakaali, parsakaali ja porkkanaa joka aterian kyytipojaksi, jos ei ole salaattia. Siihen päälle joko hieman voimariinia, suolaa, valkosipulimaustetta tai yrttimaustetta (herbamare). En tykkää keitetyista kasviksista sellasenaan, vaan ne kaipaa mielestäni jotain makua ja se vaikuttaa sitten siihen, että niitä tulee ylipäätään syötyä.

En käytä perussalaattia juuri yhtään, koska se on mielestäni kallista. Sitten se pitäisi melkein päivässä käyttää, jottei ruskistu. Minä olen tarkka siitä, miltä ruoan pitäisi näyttää, en tykkää syödä ruskistunutta/nahistunutta salaattia. Yleensä teen salaatin suoraan lautaselle, jotta on tuoretta, enkä säilö mitään 'laitettuja' kasviksia seuraavaan päivään.

Hippo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hippo » Ti Kesä 21, 2005 5:19 pm

Minä vaihdan välillä perussalaatista (siis salaatti/kurkku/tomaatti) tomaatin ananakseen, persikkaan tai vesimeloniin. Rukola tekee hyvän säväyksen jos vaan mausta tykkää. Ylipäätään erilaiset yrtit tuovat paljon makua. Välillä paahdan mukaan pähkinöitä, mun lemppareita on cashewpähkinät *kuolaa* :D

Myös ituja heittelen sekaan jos sattuu olemaan.
"Edina - 'Inside of me, sweetie, inside of me, there is a thin person just screaming to get out.'
Mother - 'Just the one, dear?" (Absolutely Fabulous)

Aino
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aino » Su Heinä 10, 2005 10:40 am

Keksin taas uuden lisän salaattiin, jolla saa vähän makua. Eli kun paistaa pannussa sipulin ja lisää sen sitten salaattiin, niin se antaa jotenkin ruokaisan maun. Samoin hyvänä lisänä toimii (kuivattu) paahdettu sipuli, jota voi ostaa ihan kaupasta. Ne on ihanan rapeita pureskeltavia salaatissa. Ja se kreikkalainen pippurihan kuuluu aina salaattiannokseen, kuten thousand islands kastikekin.

SuperM
Tavoitepaino: 75
Pituus: 170

ViestiKirjoittaja SuperM » Ke Heinä 13, 2005 5:33 pm

Aino: Mulla tulee kans syötyä paljon noita pakaste kukkakaali-parsakaali sekoituksia, varsinkin opiskelija-asuntolassa ollessani. :wink:

Salaatteihin saa tosiaan vaihtelua esim. paistamalla sekaan kanasuikaleita ja sipulia tai jotain kalaa. Voi lisätä keitettyä munaa, perunaa, riisiä... Meillä salaattiin kuuluu kurkku, tomaatti, salaatti/kiinankaali, sipuli, omena, tonnikala ja raejuusto. Yleensä kermaviilikastikkeella. Muita lisukkeita harvemmin.

Krutongit on mun herkkua salaatissa, paahdan leipäkuutioita pannulla/uunissa valkosipulin kanssa. Niitä sitten ripottelen salaatin päälle.
Kuva

Peppistiina

ViestiKirjoittaja Peppistiina » Ke Maalis 07, 2007 11:26 pm

Mun aivan suosikki salaatti aikoinaan oli riisi-tonnikala-raejuusto-omena-suolakurkku ja lisäksi oli muita tuoreita aineksia, lähinnä mitä sattui löytymään. Erittäin täyttävä ja ruokaisa eikä mennyt pahaksi niin nopeasti.

Kysymys vielä, onko kukaan kokeillut lisää kiiviä johonkin salaattiin paloina? Tuli itselle vaan mieleen että pitäis kokeilla kun sattuu löytymään kiivejä ja en ehdi syödä kaikkia ennen kun nahistuvat päältä.
Koko ajan vaan odotan
et tapahtuis jotain.
Jaksaisi en enää odottaa

koo

ViestiKirjoittaja koo » To Maalis 08, 2007 8:01 am

Löysin idut uudestaan! En muistanutkaan niitä pitkään aikaan. Eli salaattivinkkini on idut: mungpapu, sinimailanen, auringonkukka,linssit...
Jos tykkää raa'an herneen mausta niin tykkää iduistakin. Kevään edetessä voisi pistää ikkunalaudalle kasvamaan myös oraita, muistini mukaan ainakin valkosipulin oraat maistuu mukavalle salaatissa.

Ninnu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ninnu » Ke Maalis 14, 2007 10:00 pm

Itsetehdyillä salaatinkastikkeilla saa uutta makua ja hyviä rasvoja. Esimerkiksi rypsiöljyä, balsamicoa, sitruunamehua ja mausteita oman maun mukaan, esim. pippuria, ruohsipulia, tilliä, persiljaa, jne...
Kuva

alive2day
Viesti:

ViestiKirjoittaja alive2day » Ma Huhti 09, 2007 12:55 pm

Itse tulin kokeilleeksi yhdistää salaattiin edellispäivän ruoan jämät eli paistettua broilerinjauhelihaa ja tummaa pätkäspagettia. Oli hirveän hyvää eikä tarvinnut edes salaatin kastiketta, mitä ilman ei salaatti mulle yleensä maistu. Tuota jauhelihaa ei tarvitse edes paljon ja maistuu salaatti muuten miehelle ja lapsillekin varmaan paremmin ;)

Yksi vinkki on myös korvata tomaatti aurinkokuivatuilla tomaateilla tai lisätä joukkoon kapriksia. Saa kivasti makua salaattiin eikä välttämättä tarvitse edes lihaa tms.

Tässä vielä yksi resepti:

Salaatti valkoisista pavuista ja kasviksista

5 annosta, valmistusaika n. 20 min.

1 prk valkoisia papuja (400/250 g)
1 prk kikherneitä
1 iso punasipuli
250 g porkkanaa
250 g kiinankaalia

kastike:
3 rkl rypsi- tai oliiviöljyä
1 dl lime- tai sitruunamehua (n. yhden sitruunan mehu)
0,5 tl hienokiteistä merisuolaa
0,5 tl musta- tai valkopippuria
1 dl persiljaa, korianteria tai basilikaa silputtuna

Sekoita ensin kastike kulhossa. Älä lisää kuitenkaan vielä silputtuja yrttejä.

Suikaloi ohueksi tai silppua punasipuli ja raasta porkkanat. Sekoita ne kastikkeen joukkoon ja anna marinoitua jonkin aikaa.

Valuta pavut ja kikherneet. Huuhdo kiinankaali hyvin ja leikkaa se hyvin ohuiksi suikaleiksi. Silloin siitä tulee mehevää.

Sekoita kaikki aineet keskenään ja tarkista maku. (Lisukesalaattina annoksesta riittää 6-8:lle)
Kuva

HensQ_

ViestiKirjoittaja HensQ_ » Ke Touko 23, 2007 4:11 pm

Mä teen useestikki niinkin tylsää salaattia ku kurkku, tomaatti, fetajuusto. :lol:

Satuliini
Viesti:

ViestiKirjoittaja Satuliini » La Touko 26, 2007 3:34 pm

paahdetut aurinkukansiemenet on todella hyvä pikantti lisuke, jos ei-paahdetut alkaa kyllästyttämään :wink: . Lisäksi kurpitsansiemenet antava myös uuden maun salaattiin.

Salaattiin voi myös lisätä persikkaa, jos siitä tykkää.
Täällä on ollut tosi monta hyvää ohjetta joita vois kokeilla, itsekin sorrun aina joko perussalaattiin (tomaatti, kurkku, salaatti) tai kun laitan lisuketta, on se joko fetaa tai tonnikalaa. Pitäis pitäis vaan kokeilla aina uutta.
Kipu kuolee huutamalla, alastomana lattialla,
miten kauan sitä kestää ei, sitä ei voi tietää.
Kehen sattuu ja kuinka paljon, siitä kysymys elämässä kai on..
-apulanta-
Kuva

koo

ViestiKirjoittaja koo » La Touko 26, 2007 4:32 pm

Tänään tein tosi hyvää salaattia:
jäävuorisalaattia, tuorekurkkua, kinkkusuikaleita ja vesimelonia. Kohta iso kulhollinen tuota jo syötynä.. :kieliulkona Nam

Seitti
Viesti:

ViestiKirjoittaja Seitti » Pe Kesä 01, 2007 9:50 pm

Mun suosikkisalaatti jonka otan usein töihin mukaan on
porkkanaraastetta
varhaiskaalia
pähkinöitä
ja hiukan salaatin kastiketta.

NAMM! yksinkertaista, helppotekoista ja hyvää.
Kuva

Edenna
Viesti:

ViestiKirjoittaja Edenna » Pe Elo 24, 2007 8:11 pm

Minulla tulee aina tehtyä tämmöinen salaatti:

Ruukkusalaattia
Paprikaa (punainen)
Kurkkua
Ananasta
Kuva

kultapiisku
Viesti:

ViestiKirjoittaja kultapiisku » La Elo 25, 2007 2:56 pm

Tonnikalasalaatti

1 prk tonnikalaa
salaattia
kurkkua
suolakurkkua
riisiä

Makaronisalaatti (tää on superhyvää)

Pastaa
kurkkua
suolakurkkua
paprikaa
kinkkua (esim. valmiit pitsakuutiot tai palvikinkkupala)
punaviinietikkaa
mustapippuria
sitruunapippuria
juustopaloja tai fetaa

Kanasalaattia (eilen tehtiin)

Kanasuikaleita
kurkkua
raejuusto,feta
salaatti
proteiinipastaa
Kuva
"Kohtuus on aina liian vähän"

pisama82
Aloituspaino: 74
Pituus: 173
Laihdutustapa: heikkilä-zone-raakaravinto-luomu -yhdistelmä :)

ViestiKirjoittaja pisama82 » Ti Syys 11, 2007 9:12 am

Minun lempparisalaattiini tulee:
- salaattia
- kurkkua
- tomaattia (mieluiten kirsikkatomskuja, mut yleensä en raaski ostaa)
- sipulia (käytän kuivattua suoraan pussista, kätevä lisätä pieni määrä lautaselle)
- proteiinipastaa
- tonnikalaa
- paahdettuja auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä
- mausteeksi Pasta Rosso -mausteseosta myllystä (Santa maria?) ja koristeeksi juustoraastetta

Vitsi että on hyvää! kuulostaa ehkä vähän monimutkaiselta, muttei oikeesti ole sitä! Tein tässä yks viikonloppu itselleni ja miehelleni annokset tätä ja mies tokaisi " miten ihmeessä osaat tehdä näin hyvää salaattia?!". :D Mieskin siis tykkäsi oikein kovasti, vaikkei ole mikään salaatinsyöjä noin muuten. Noi siemenet on ihan tositosi hyviä salaattiin, suosittelen ehdottomasti. Niin joo, joskus myös suihkautan suihkepullosta vähän oliiviöljyä päälle, jos näyttää että muuten salaatti on tosi kuivaa.

Nyt tulikin nälkä.... ;)
Kuva

pikkumyy
Viesti:

ViestiKirjoittaja pikkumyy » Pe Marras 30, 2007 6:06 pm

Pisaman resepti sai veden kielelle, varmasti pakko lähteä huomenna kauppaan ostamaan aineksia, ellen jo tänään! Olen niin huono salaattien tekijä ja niiden syöjä, mutta tuo kuullosti tarpeeksi ruokaisalta.

Nyt en vain ymmärtänyt mitä on kuivatut sipulit :oops:

ApplePie
Viesti:

ViestiKirjoittaja ApplePie » La Joulu 01, 2007 9:56 pm

Löysin taas uudelleen punajuuret. Eli tällä hetkellä "lempisalaatti" on:

raastettua etikkapunajuurta
tölkki raejuustoa
raastettua omenaa
pieni pala pieneksi pilkottua purjoa

Kaikki sekoitetaan yhteen eikä tarvitse edes salaattikastiketta vaan on ihanan raikas sellaisenaan.
Kuva
[/url]

Mimi
Aloituspaino: 83
Tavoitepaino: 55
Pituus: 158
Laihdutustapa: Vähähiilihydraattinen
Laihdutushistoria: Edelleen laihdutetaan 2005 syntyneen pojan jäljiltä raskauskiloja :)
Vhh tuo pirteyttä ja hyvää oloa, mutta herkkuper** syö liikaa :(
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mimi » Ke Tammi 16, 2008 5:35 pm

Joskus ihastuin porkkanaraaste + suolapähkinä yhdistelmään.

Katjaliini
Viesti:

ViestiKirjoittaja Katjaliini » Ma Tammi 28, 2008 9:56 am

Tein eilen porkkanaraastetta ja lisäsin joukkoon ananasmurskaa. Oli muuten hyvää lihapullakastikkeen kera.

stardust
Viesti:

ViestiKirjoittaja stardust » La Helmi 09, 2008 1:36 am

meillä näin talviaikaan on sellanen villitys kuin broileria salaattipedillä eli mahdollisimman isot lautaset kaapista kaikille syöjille ja siihen revitään salaatteja(esim.jääsalaattia ja rucolaa) sitten laitetaan esim tomaatinlohkoja ja kurkkua ja fetaa/mozzarellaa oliiveja hillosipulia ja kaikkea mitä kaapista löytyy/mitä tekee mieli.itse laitan joskus keitettyä riisinuudeliakin ja tänään paistettuja cashewpähkinöitä ja ruisleipäkrutonkeja. sitten paistetaan broilerin filepihvit jotka leikataan paloiksi siihen pedille ja jos haluaa niin hieman kastiketta. kevyenä mutta täyttävänä riittää hyvin jopa illalliseksi.

Marianne
Viesti:

ViestiKirjoittaja Marianne » Ma Helmi 11, 2008 1:57 am

Ne herneenversot ovat ihania! Pitääkin laittaa niitä joku päivä kasvamaan. Musta parasta on laittaa hiukan vaikka pähkinöitä salaatin sekaan. Ne jotenkin antaa siihen vähän makua.

Yleensä teen tällaisen salaatin:
(säilyy ehkä pari päivää jääkaapissa)
- purkki tonnikalaa (vedessä)
- kurkkua
- jääsalaattia
- kirsikkatomaatteja
- mini farfalleja (semmosia ihan pieniä rusetin mallisia makaroneja)
- sitruunapippuria
- öljyä

Keitetään makaronit, pilkotaan kurkku kuutioiksi, kirsikkatomaatit neljään lohkoon, salaatti revitään (tai leikataan) pieniksi paloiksi (eli silpuksi vaan). Kaikki kulhoon tonnikalan, sitruunapippurin ja öljyn kanssa ja sekoitetaan. Nam! Tähän vois sitten heittää vielä niitä herneenversoja.

Yksi käytännön kysymys. Jos tekee katkarapusalaattia, niin miten niiden katkarapujen kanssa tulisi toimia? Pitäisikö ne keittää tai jotain? (nyt puhutaan ihan sellaisista kaupan pakastealtaan katkaravuista)

taateli

ViestiKirjoittaja taateli » Ma Helmi 11, 2008 1:25 pm

Taman kopsasin joltain amerikkalaiselta terveyssivustolta ja suomensin. Kikherneet ovat tosi hyvia. Niita voi muuten myos paahtaa uunissa ja napostella.
Voit myos keittaa omat kikherneet, niin ei tarvitse ostaa purkitettuja vaan kaupasta pussin kuivia herneita. En kylla tieda myydaanko niita ihan joka puodissa. Ei ainakaan meidan kylilla ollut, kun asuin Suomessa, tai ei vaan tullut katsottua.

2 tomaattia kuutioituna (poista siemenet halutessasi)
pari kuppia (5 dl) kuutioitua tuorekurkkua
1/2 sipuli hienonnettuna
2 valkosipulinkyntta murskattuna
1 tlk sailottyja kikherneita (tai saman verran itse keitettyja)
3 rkl tuoretta sitruunamehua (t. lime jos tykkaa)
2 1/2 rkl tuoretta minttua silputtuna (tai korianteria, persiljaa)
2 1/2 rkl extra virgin oliivioljya
mausteeksi suolaa ja mustapippurirouhetta
1 keskikokoinen kerasalaatti

Sekoita salaatin kaikki muut aineet paitsi kerasalaatti. Anna marinoitua jaakaapissa vah. 15 min. Tee lautaselle peti kerasalaatista, jolle kaadat jaakaapissa marinoituneen salaattiseoksen.

Tama annos on neljalle. Yksi annos sisaltaa n. 200 kcl.

Marianne, ne pakastealtaan kuoritut katkaravut ovat jo kypsia. Laita vaan johonkin lavikkoon sulamaan tai kippaa neste pois, jos kupissa sulatat ja ei muuta kuin salaattiin.

stardust
Viesti:

ViestiKirjoittaja stardust » Pe Helmi 15, 2008 10:33 pm

tai jos ne ravut pitää nopeasti saada sulamaan niin kylmän juoksevan veden alle..ei missään nimessä kuuman..menevät sitkeiksi..jos kypsennettäviinkin ruokiin laittaa rapuja niin ne lisätään vasta ihan lopuksi, niin etteivät muuta kuin vähän lämpene.
26.5.2008 77,8kg

tavoite: 1.8.2008 72kg ja viikko shoppailua Nycissä

juuli
Aloituspaino: 70
Tavoitepaino: 65
Laihdutushistoria: Tavoitepainon sisällä tasapainoilu ja jojoilu.

ViestiKirjoittaja juuli » Ti Maalis 11, 2008 4:35 pm

Laitanpas tänne minunkin salaattivinkkini:

Eli "tacosalaattia", johon tulee
-paistijauhelihaa,
-pussilinen tacomaustetta,
-jäävuorisalaattia,
-kirsikkatomaatteja.
Kastikkeen virkaa on toimittanut kevytkermaviili, johon on sekoitettu valkosipulidippijauhetta.
Annoksen päälle vielä hieman juustoraastetta.
Ja on aivan tosihyvää! Suosittelen! :)
It is not easy, but it's worth it.
Now repeat that everyday.

Miinu.s
Pikkuterhikki
Aloituspaino: 120
Tavoitepaino: 65
Pituus: 165
Laihdutustapa: RePa

ViestiKirjoittaja Miinu.s » Ti Maalis 11, 2008 4:41 pm

juuli, kiitos kun muistutit tuosta viritelmästä! :peukku Itse on tullut harrastettua sitä kiinankaalilla ja maissilastuista tehdyt "auringonsäteet" salaattia reunustamassa, mutta maissilastuista voi tosiaan luopua...

Rosatar
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rosatar » To Maalis 13, 2008 4:09 pm

alive2day kirjoitti:Itse tulin kokeilleeksi yhdistää salaattiin edellispäivän ruoan jämät eli paistettua broilerinjauhelihaa ja tummaa pätkäspagettia. Oli hirveän hyvää eikä tarvinnut edes salaatin kastiketta, mitä ilman ei salaatti mulle yleensä maistu. Tuota jauhelihaa ei tarvitse edes paljon ja maistuu salaatti muuten miehelle ja lapsillekin varmaan paremmin ;)

Yksi vinkki on myös korvata tomaatti aurinkokuivatuilla tomaateilla tai lisätä joukkoon kapriksia. Saa kivasti makua salaattiin eikä välttämättä tarvitse edes lihaa tms.

Tässä vielä yksi resepti:

Salaatti valkoisista pavuista ja kasviksista

5 annosta, valmistusaika n. 20 min.

1 prk valkoisia papuja (400/250 g)
1 prk kikherneitä
1 iso punasipuli
250 g porkkanaa
250 g kiinankaalia

kastike:
3 rkl rypsi- tai oliiviöljyä
1 dl lime- tai sitruunamehua (n. yhden sitruunan mehu)
0,5 tl hienokiteistä merisuolaa
0,5 tl musta- tai valkopippuria
1 dl persiljaa, korianteria tai basilikaa silputtuna

Sekoita ensin kastike kulhossa. Älä lisää kuitenkaan vielä silputtuja yrttejä.

Suikaloi ohueksi tai silppua punasipuli ja raasta porkkanat. Sekoita ne kastikkeen joukkoon ja anna marinoitua jonkin aikaa.

Valuta pavut ja kikherneet. Huuhdo kiinankaali hyvin ja leikkaa se hyvin ohuiksi suikaleiksi. Silloin siitä tulee mehevää.

Sekoita kaikki aineet keskenään ja tarkista maku. (Lisukesalaattina annoksesta riittää 6-8:lle)

kuullostaa niin herkulliselta jotta on pakko koilella joskus.... :P
Alotettu 20.7.2007
Kuva

lilja
Aloituspaino: 127
Pituus: 169
Laihdutustapa: VHH
Viesti:

ViestiKirjoittaja lilja » To Kesä 05, 2008 12:12 pm

Värikäs mozzarellasalaatti

Mozzarellajuustoa
Jääsalaattia
Rucolaa
Punamangoldia
2 tomaattia
Salaattioliiveja
Basilikaa
Auringonkukkaversoja

Kastike:

Balsamietikkaa
Oliiviöljyä
Suolaa ja pippuria

Asettele salaatit ja kasvikset viipaloituna vadille. Viimeistele juustosiivuilla, basilikalla ja auringonkukalla. Tarjoa kastike erikseen.

lilja
Aloituspaino: 127
Pituus: 169
Laihdutustapa: VHH
Viesti:

ViestiKirjoittaja lilja » To Kesä 05, 2008 12:18 pm

Papusalaatti

2 dl kuivattuja kidneypapuja
2 dl kuivattuja valkoisia papuja

(tai kikherneitä, linssejä tms.)

Keitinvesi: vettä, suolaa, timjaminoksia, laakerinlehti

1 prk valkosipulinversoja
1 punasipuli
1 paprika
1 rkl tuoretta punaista chiliä
1 pieni kypsä ananas
1 nippu kevätsipulia
tuoretta persiljaa

Kastike:

2 limetin raastettu kuori
0,5 dl limettimehua
1 dl oliiviöljyä
2 tl inkiväärimurskaa
suolaa

Liuota papuja 12 tuntia runsaassa vedessä. Kaada vesi pois ja huuhdo pavut. Keitä papuja 1 tunti maustetussa vedessä. Kaada vesi pois ja anna papujen jäähtyä. (Ylimääräiset pavut voi myös pakastaa.)

Silppua kasvikset. Sekoita kypsien papujen joukkoon.

Sekoita kastikeainekset keskenään ja tarjoa erikseen.
(Minusta desi öljyä on liikaa, mutta idean maustamiseen tuosta saa ainakin.)

Nora
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nora » Pe Kesä 27, 2008 8:49 pm

Tässä kaksi ohjetta, tällaista ruokaisampaa joita voi tietenkin muokata mieleisikseen!

BROILERSALAATTI
Uunissa paistettuja broilerin rintafileitä
keitettyä simpukkamakaroonia
jäävuorisalaattia
tuoretta kurkkua
kirsikkatomaattia
cashew pähkinöitä
ananasta
(kastikkeeksi Hesburgerin paprika/curry salaatinkastike)

SAVUKALASALAATTI
Lämminsavustettua lohta tai savusiikaa
capellipastaa
raakaa sipulia (sim kevätsipulia)
jäävuorisalaattia
hernemaissipaprikapussi
kurkkua
kirsikkatomaattia

Miime
Aloituspaino: 111
Tavoitepaino: 99
Pituus: 164
Laihdutustapa: Kiloklubi
Laihdutushistoria: Laihdutin omin neuvoin 22 kg v. 2007 - 2008 (119 kg -> 97 kg), mutta elämäntilanteen muuttumisen myötä laihdutusprojekti lähti nyt uudestaan käyntiin 111 kilosta... Tavoitteena viimeksikin tuttu 99 kg!

ViestiKirjoittaja Miime » Ma Kesä 30, 2008 7:06 pm

Viikon aikana kokeiltuja:

Chili kohtaa broilerin -salaatti (Felix)

pieni kerä jäävuorisalaattia
1 pussi sokeriherneenpalkoja (saa pakasteenakin)
300 g broilerifileesuikaleita maustettuina
2 päärynää kuutioina
5 - 6 aurinkokuivattua tomaattia silputtuna

kastikkeeksi Felixin tomaatti-chili-salaatinkastiketta

Chili kohtaa katkaravut -salaatti (oma muunnos edellisestä)

keräsalaatti
n. 200 g katkarapuja
2 päärynää kuutioina
2 aurinkokuivattua tomaattia
pussinpohjallinen valkosipulikrutonkeja
2 keitettyä kananmunaa

kastikeeksi tomaatti-chili salaatinkastiketta

Tätä teen huomenna tai myöhemmin tällä viikolla:

Keltainen broilerisalaatti

keräsalaatti
300 g broilerifileesuikaleita maustettuna
1 prk mangoa kuutioituna
1 ps maissia
1 punasipuli
1 prk kevytfetaa

Jos sattuu tulemaan mielitekoja, lisään aurinkokuivattuja tomaatteja ja/tai krutonkeja. :lol:

Yogaholic
Viesti:

ViestiKirjoittaja Yogaholic » Ke Heinä 09, 2008 1:41 am

Lempi salaattilisukkeeni on Apetinan Snack -pakkaus, jossa on oliiviöljyssä maustuneita fetakuutioita sekä vihreitä oliiveja ja valkosipulia. Ei sovi ehkä laihduttajan päivittäiseen käyttöön, mutta silloin tällöin tekee salaatista entistä herkullisemman. Öljy käy salaatinkastikkeesta ja juusto+oliivit+valkosipulit ovat herkullisia sattumia "tavallisen" salaatin joukossa.

Olen joskus yrittänyt tehdä vastaavaa salaattia säilykevalkosipulista, -oliiveista ja fetakuutioista, mutten millään onnistu saamaan siihen sitä samaa makua. :D

Palaa sivulle “Ruokareseptejä”